چکیده:
اقدام آقای ترامپ رئیس جمهور آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با واکنش های گسترده ای در جامعه فلسطینی و جهان اسلام روبه رو شده است. آیا این واکنش ها مقطعی و زودگذر است یا در فرهنگ و باورهای اجتماعی مسلمانان ریش هدار است و استمرار خواهد یافت. در این مقاله تلاش
شده است به صورت کاملا علمی این موضوع مورد بررسی قرار گرفته و واکنش جهان اسلام در قبال معامله قرن ریشه یابی شود.
خلاصه ماشینی:
«پس از پيروزي انقل ب اسل مي ايران ، بسياري از نظريه پردازان در فهم انقل ب اسل مي بر اساس نظريه هاي متعارف ، دچار مشکل ت جدي بودند تا اينکه برخي از انديشمندان جامعه شناسي ، متغير باورها و هنجارهاي فکري را در محدوده تحليل وارد کردند و تئوري سازه انگاري را پديد آوردند »اما با اين حال انديشمندان اين رويکرد، سه مورد کلي را به عنوان گزاره هاي اصلي سازه انگاري پذيرفته اند: ١- ساختارهاي هنجاري و فکري به اندازه ساختارهاي مادي داراي اهميت است ؛ ٢- هويت ها و هنجارها در شکل گيري منافع و کنش ها نقش تعيين کننده دارند؛ 119 ٣- ساختار و کارگزار متقابل به هم شکل مي دهند.
از منظر واينر، مهمترين گزاره هاي رهيافت سازه انگاري به قرار زير است : ١- محيط جهاني تنها به عوامل مادي محدود نمي شود بلکه فاکتورهاي فکري و هنجاري نيز اهميت دارند؛ ٢- خصوصيات دولت ها نتيجه تعامل ت آنها است و دولت ها داراي صفات ذاتي و از پيش تعيين شده نيستند؛ ٣- منافع و هويت ها، مفروض و از پيش تعيين شده نيست بلکه نتيجه تعامل اجتماعي است که در فرايندهاي بين المللي در معرض تغييرند؛ ٤- انواع تعامل عبارت اند از: مذاکرات ؛ چانه زني ؛ بحث و استدل ل و ارتباط همگاني و عمومي با عل مت ها و سخنراني ها؛ ٥- تصميم گيري در امور جهاني در سه سطح صورت مي گيرد: ١- نهادهاي رسمي مثل رژيم هاي امنيتي ؛ ٢- فرهنگ سياسي جهاني )حکومت قانون ، قواعد و هنجارها(؛ ٣- فاکتورهاي انگاره اي از جمله الگوهاي دوستي و دشمني ، روابط سياسي ميان کشورها.