چکیده:
قالی بافی از هنرهای بومی و منطقه ای ایرانیان با سابقه ای بسیار کهن است که در آن سلیقه هنرمندان ایرانی به خوبی مشاهده می گردد.فرش یکی از مهم ترین هنرهای ایرانیان از دیر باز تا کنون بوده است که ریشه در فرهنگ و تمدن غنی ایران داشته که با طبیعی ترین علایق و عواطف و احساسات انسانی مانوس است.فرش ایرانی بدلیل استفاده از ماده خیال از محتوای هنری برخوردار است که به واسطه آن پیوند ناگسستنی با هنر های تجسمی و فرهنگ تصویری ایرانی دارد.فرش از جمله هنر هایی است که در تعامل بی واسطه با طراحان و بافندگان شکل میگیرد .با نگاهی به کتاب هایی که در این زمینه تالیف شده اند شاهکارهایی از این هنر را میتوان دید وبا مقایسه تطبیقی نقش در فرش کلاردشت و فرش ترکمن در میابیم که تناسبات و تفاوت هایی که در این داده ها و تصاویر وجود دارند منحصر به فرد میباشند .نقش و طرح در فرش دستباف کلاردشت و ترکمن متاثر از شرایط اقلیبمی و فرهنگی و تاریخی و همچنین بافت تصویری منطقه دارد و بافندگان با توجه به برداشت ها و باورهای خود نقش و طرح و رنگ خاصی را که حاوی پیام و مفاهیم آشکار و نهان هستند رابر روی بافته های خود به تصویر میکشند. این تحقیق از نوع بنیادی است و به روش توصیفی تحلیلی است. در این تحقیق تلاش شده بعد از شناسایی نقوش و طرح درقالی های کلاردشت و ترکمن ،شباهت ها و تفاوت های آنها در نقش و طرح مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نقش و طرح در فرش دستباف کلاردشت و ترکمن متاثر از شرایط اقلیبمی و فرهنگی و تاریخی و همچنین بافت تصویری منطقه دارد و بافندگان با توجه به برداشت ها و باورهای خود نقش و طرح و رنگ خاصی را که حاوی پیام و مفاهیم آشکار و نهان هستند رابر روی بافته های خود به تصویر میکشند.
(به تصوير صفحه مراجعه شود) بازیابی طرح قدیمی ورسن گلی طرح ورسن گلی که یکی از طرح های زیبای فرش کلاردشت میباشد شامل اشکال حیوانی و گیاهی است که زمینه اصلی فرش به دو قسمت تقسیم میشود که زمسنه اصلی به رنگ قرمز یا لاکی است و سرمه ای که در نزد مردمان کلاردشت نماد دوری از چشم بد است در میان فرش نمایان است که باز وجود حیوانات و گیاهان در زمینه سرمه ای نشان از جوشش و زندگی رانمایان میکند و در مرکز که هنرمند از رنگ لاکی استفاده کرده که باز به این نکته اشاره میکند که در میان بدی ها و نگاهای شرباز میتوان مهر و عشق و دوستی را پیدا کرد..
نتیجه گیری: در این مقاله تلاش شده است تا ویژگی های فرش کلاردشت و فرش ترکمن از نظر نقوش و طرح و رنگ مورد مطالعه قرار گیرد و به مقایسه ، شباهت ها و تفاوت های موجود در این نوع فرشها پرداخته شود.
پس از بررسی های انجام شده بر روی قالی های کلاردشت و ترکمن مشخص شده که یک سری شباهت های اصلی در نقوش هر دو وجود دارد و آن این است که هر دو انتزاعی و ذهنی بوده و برگرفته از عادات و رسوم هر منطقه می باشد .