چکیده:
با شروع دوره قاجاریه در تاریخ این مرز و بوم و به واسطه پیشرفت در زمینههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین، گسترش روابط خارجی با کشورهای غربی و آشنا شدن ایرانیان با دنیای جدید و شروع فرنگیمآبی در کشور، تصویرگرایی و از جمله آن دیوارنگاری دستخوش تغییرات گردید. در این پژوهش، با بهرهگیری از روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای و میدانی و با استفاده از روش تفسیری-تاریخی در قالب استدلال استنتاجی به بررسی تحولات دیوارنگاری در دوره قاجاریه پرداخته شده است. بستر تحولات سیاسی- اجتماعی، همراه با نقش نقاشی در این دوره، منجر به پیدایش مـولفههای جدیدی میگردد که حاصل از به اشتراکگذاری این دو زمینه میباشد که خود منجر به تفسیر شرایط اجتماعی و فرهنگی حاکم در آن دوران میشود؛ که برای پیبردن به این مهم باید به پرسشی همچون، تاثیر تحولات سیاسی- اجتماعی دوره قاجار بر نقاشیهای دیواری خانه امام جمعه چگونه است؟ پاسخ داد؛ که خود منجر به تولید مولفههای کلیدی میشود و از ایجاد اشتراک با نقاشیهای خانه امامجمعه میتواند چارچوب تحولات فکری در آن دوران را از طریق تصویرگرایی برای خواننده تشریح نماید؛ که این موضوع، خود میتواند در پیوند تحولات سیاسی و اجتماعی آن زمان با مفاهیم دیوارنگاری در آن دوره تاثیرگذار باشد. به این دلیل، سعی شد تا با بهرهگیری از مولفههای تولید شده در این دو زمینه به مضامین تصویرگرایی در این خانه پیبرد؛ که خود منجر به پیدایش نگرش صحیح در این بازه از تاریخ و همچنین، در چارچوب زمینه هنری مختص به زمان خود میشود.
In the history of this country by the commence of Qajar era and due to development in social, economical, and cultural aspects as well as the development in foreign relations with western countries and the Iranians’ acquaintance with new world and the commence of westernism in country, imagery especially wall painting encountered an outstanding change. The present research studies Qajar changes in murals using library data collection and historical-interpretive approach in the form of inductive reasoning. The ground for social-political changes along with the role of painting in this era lead to the birth of new elements which are the offspring of sharing these two grounds that they lead to the interpretation of the dominant social and cultural conditions of that ear that in order to understand this important point, it is necessary to answer the question of how is the Effect of the political- social Development in Qajar era on Murals of the the House of Imam Jom’a which leads to the production of new key elements which can explain for the reader the intellectual changes of that era by imagery through making similarities with Imam Jomeh House wall paintings, which can be effective regarding the relationship between political and social changes of that era with the meanings of wall paintings, accordingly, it has endeavored to infer the contents of imagery in this house using produced elements in these two grounds which lead to the birth of proper attitude in this historical period as well as the related artistic ground.