چکیده:
واژه «تبعیض» همواره مورد توجه گروههایی از مردم جامعه بوده است، احساس تبعیض کنندگان، به شکلهای مختلف با تبعیض و نابرابری مبارزه کردهاند. مبحث تبعیض جنسیتی نیز از گذشتهها مورد توجه بوده و با رشد مکاتب فمینیستی در طول دهههای گذشته، شدت بیشتری یافته است. در چند سال گذشته، فردی با نام مستعار دکتر سُها با نوشتن کتاب «نقد قرآن» و انتشار آن در فضای حقیقی و مجازی، با ایجاد شبهاتی، چنین وانمود کرده است که انواع تبعیضها از جمله تبعیض در مورد زنان، در قرآن روا دیده شده است. محور این نوشتار، پاسخ قرآنی به «شبهه تبعیض به زنان» میباشد که سها بر اساس آیه 32 سوره نساء به قرآن نسبت داده است. این مقاله که با روش تحلیل محتوا و با استفاده از مطالعات کتابخانهای سامان یافته، ضمن پاسخگویی به این شبهه، به نتیجه رسیده است که شبهات ایجاد شده توسط سها، اشکال مبنایی داشته و آیات قرآن با هر نوع تبعیض و ناعدالتی مبارزه کرده و برنامهای عادلانه برای بشریت به ویژه در روابط اجتماعی و خانوادگی تبیین کرده است.
خلاصه ماشینی:
بررسي و نقد نظريه دکتر سها درباره شبهه تبعيض به زنان در برداشت از آيه ٣٢ سوره نساء * تاريخ دريافت : ٩٩/٤/٢٠ حسن خليلي چلبيانلو تاريخ پذيرش : ٩٩/٨/١١ صدرا علي پور ** *** رضا ميرزايي ملکي سراي **** يوسف مقدسي چکيده واژه «تبعيض » همواره مورد توجه گروه هايي از مردم جامعه بوده است ، احساس تبعيض کنندگان ، به شکل هاي مختلف با تبعيض و نابرابري مبـارزه کـرده انـد.
در مکتــب اصــيل اســلام و در ســيره اهــل بيــت علــيهم السـلام بــر خــلاف ادعــاي ماديگرايان ، نه تنها هر نوع تبعيضي در جامعه به شدت نهي شده است ، بلکه اوج عـدالت در همه ابعاد آن ، در زمان تشکيل حکومت مهدوي بـروز و ظهـور پيـدا خواهـد کـرد بـه طوري که کم ترين تبعيض و ظلمي بر هيچ قشري به ويژه زنان اعمال نخواهد شـد؛ در وصف اين ايام ، حضرت باقر عليه السلام ميفرمايند: «حتي تخرج الضـعيفۀ مـن المشـرق تريد المغرب لا ينهاها أحـد»(مجلسـي، ١٤٠٤ق : ج ٥٢، ٣٤٣، بـاب ٢٧) تـا آنجـا کـه زن ناتواني از مشرق ، به مقصد مغرب خارج ميگردد و هـيچ کـس مـانع او نخواهـد شـد.
عرف جامعـه همـواره جـنس مـرد را بـر زن ترجيح داده است ، اما نگاه مکتب الهي نسبت به زنان عادلانه است ؛ چند نمونـه از زنـاني که در قرآن و روايات اسلامي از جايگاه ويژه اي برخوردار هستند، آورده ميشود: جايگاه ويژه حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها: بـه شـهادت تـاريخ ، در عصـر نـزول قرآن ، زنان در وضعيت بسيار بدي قرار داشتند، زناني که به دليل زاييدن دختر تحقيـر و دختراني که زنده به گور ميشدند، اين بار با آمدن اسلام ، هم سطح و يا بـالاتر از پسـران قرار گرفتند، سيره پيامبر که نويسنده کتاب نقد قرآن انواع توهين ها را به وجود مقدس ايشان روا داشته است و معصومين عليهم السلام ، تبعيض را از زنـان برداشـت .