چکیده:
نوشتار حاضر با در نظر گرفتن این نکته که یکی از بهترین روشهای تبیین هر مسألهای مقایسه آن با نمونهای همشأن و همجنس است، بر اساس مکتب آمریکایی در مطالعات ادبیات تطبیقی و با روش توصیفی- تحلیلی، شیوههای تعذیب و شکنجه را در حماسههای سترگ «شاهنامه»، «ایلیاد» و «رامایانا» مورد کاوش قرار داده تا ضمن بررسی چگونگی رویکرد سه اقلیم حماسهساز جهان نسبت به این مقوله، به این پرسش پاسخ دهد که شکنجه اساساً برای چه مقاصد و انگیزههایی به کار میرفته است؟ یافتهها نشان میدهد، اغلب شکنجهها در غیاب نظام قضایی منسجم به عنوان روشی در مجازات، به قصد انتقامگیری و با انگیزه نابودی مخالف، صورت میگرفته است. پارهای از شیوههای شکنجه در این سه اثر، مشابه یا نزدیک به هم بوده؛ امّا در برخی موارد، شکنجه به جغرافیای خاصّی محدود بوده است. «شاهنامه»، بیشترین و «رامایانا»، کمترین بسامد شکنجه را به خود اختصاص دادهاند. وحشتناکترین و بیرحمانهترین شکنجهها از قبیل به سیخ کشیدن، سوراخ کردن شانه، شکم دریدن، بر خام دوختن، سوراخ کردن بینی، پی و پوست کندن و زنده به گور کردن، تنها در «شاهنامه» فردوسی بازتاب داشته است.
خلاصه ماشینی:
268مطالعات ادبيات تطبيقي، سال چهاردهم ، شماره ٥٦، زمستان ١٣٩٩؛ صص ٢٦٩- ٢٨٩ بررسي تطبيقي شيوه هاي تعذيب و شکنجه در شاهنامه , ايلياد و رامايانا * تاريخ دريافت : ٩٨/٢/٢١ مريم محم=دزاده تاريخ پذيرش : ٩٨/٧/٨ چکيده نوشتار حاضر با در نظر گرفتن ايـن نکتـه کـه يکـي از بهتـرين روش هـاي تبيـين هـر مسأله اي مقايسه آن با نمونه اي هم شأن و هم جنس است ، بر اساس مکتب آمريکـايي در مطالعات ادبيات تطبيقي و با روش توصيفي- تحليلي، شيوه هاي تعذيب و شکنجه را در حماسه هاي سترگ «شاهنامه »، «ايلياد» و «رامايانا» مـورد کـاوش قـرار داده تـا ضـمن بررسي چگونگي رويکرد سه اقليم حماسه ساز جهان نسبت به اين مقوله ، به اين پرسش پاسخ دهد که شکنجه اساسا براي چه مقاصد و انگيـزه هـايي بـه کـار مـيرفتـه اسـت ؟ يافته ها نشان ميدهد، اغلب شکنجه ها در غياب نظام قضايي منسجم به عنـوان روشـي در مجازات ، به قصد انتقام گيري و با انگيزه نـابودي مخـالف ، صـورت مـيگرفتـه اسـت .