چکیده:
محمود صبا (محمود خان ملک الشعرا صبای کاشانی) را می توان یکی از شاخص ترین نمونهها و نمادهای تجدد در نقاشی دوره قاجار به حساب آورد که نه اصل و ریشه را گم کرد و نه در اصول هنر مدرن غرب غرق شد. بلکه عمده نظرش ابتکار و خلق وجوه تازه از ترکیب سنت های هنری ایران با اصول و قواعد نقاشی اروپائی بود. در نقاشی های دقیق و مستند گونه از بناها و فضاهای تهران عصر ناصری، او به خوبی مهارت بالای خود را در ژرف نمائی و بازنمائی کیفیت های نوری نشان می دهد. آثار او ساده و بی هیچ ادعایی، مظهر تحولی جهانی و بازتاب عصر و دوران اوست. ازاین رو، آثار وی هم ارزش هنری دارند و هم ارزش تاریخی. روش تحقیق در این پژوهش تاویلی- تحلیلی بر اساس فلسفه پدیدارشناسی «ادموند هوسرل» بوده و بر مبنای جمع آوری اطلاعات اسنادی و استفاده از منابع مکتوب، آثار هنری و تابلوهای نقاشی صورت گرفته است.
Mahmoud Saba (Mahmoud Khan Malek-ol Shoara Sabaye Kashani) can be considered the best example and model of modernity in painting in the Qajar era. He neither lost his essence and his roots, nor was saturated in the principles of Western art. Indeed, the pillars of his perspective were innovation and creating new images by mixing Iranian artistic tradition with the principles and rules of European painting. In his precise and photographic paintings of buildings and other scenes of Tehran during the age of Nasseredin Shah, he used his great talent in perspectives and reproduction of the quality of light. His simple and unpretentious works embodies international evolution and reflects his age and time. It is for this reason that his works has both artistic and historic merit. Methodology of this interpretative- analytical research is based on the phenomenology of "Edmund Husserl", and the data brought together from documents, books, art works, and paintings.