چکیده:
البحث يتحدث عن حقيقة العين وتعلقاتها العقديةء وأنها تصيب بأمر الل ومن ذلك:
ففي البحث تعريف العين» والتفريق بين الحسد والعين» وأن إمكانية الإصابة بالعين وارد في
الكتاب والسنة.
وفيه أيضا تأثير العين وأسبابه: فهذا مشاهد ملاحظ وله أسباب منها: (البعد عن الل وضعف
الإيمان» الانغماس في الكماليات والجري خلفهاء عدم المحافظة على الأذكار عدم ذكر الله عند
رؤية ما يعجب» والحسد والتعلق بالدنيا) وفيه أن العائن قد يكون من غير البشر.
وفي الخوف من العين وآثار ذلك على عقيدة المسلم: تبين أن الناس على ثلائة حالات: (فبعض
الناس ينكر العين ولا يؤمن بتأثيرهاء وقسم يخشئ العين ويعتقد أن بإمكان العائن التأثير مهما
احتاطء والوسطية هي: الإيمان بتأثير العين» وأن لكل فعل سبب» وأن إصابتها بأمر ال فهو متوكل
علي الله وحده).
وأخيرا الجمع بين الإيمان بالقضاء والقدر وتأثير العين: وأن كل شيء بأمر الله وحكمه؛ وأن
الله وحده هو القادر علىٰ النفع والضر وأن ما سوئ ذلك فسبب وأن النجاة تكون بقوة الإيمان
والتحصين بالأذكار النبوية.
هذا وسلكت في بالبحث» حسب المسائل: المنهج الوصفي» وذلك بمحاولة استقراء المسائل
المتعلقة بالموضوع» كما عرجت على المنهج التحليلي» وذلك بعرض المسائل والأقوال بأدلتها
والترجيح بينهاء وأخيرا اتبعت المنهج البرهاني» وذلك للاستدلال للآقوال والترجيح بالبرهان.
Abstract: This study addresses the real existence of the evil eye and the Islamic
beliefs that go with it. It also looks into the fact that the evil eye, unless Allah Wills it,
does not have any effect.
The study defines the concept of the evil eye, differentiates between envy and evil
eye, and states that the possibility of getting adversely affected by evil eye has its
roots in the Holy Quran and the tradition of the Prophet (peace be up him).
The study covers the effects of the evil eye and its causes. The adverse effects of
the evil eye are real and observable. These effects are caused by being away from
Allah, having weak faith, indulging in luxuries, not regularly saying dhikr (the
remembrance of Allah), and not saying the specific dhikr when one sees what one
likes. The malevolent gaze could come from non-humans, too.
When it comes to being afraid of the adverse effects of the evil eye, it turns out
that people in general fall in three categories: some people don’t believe in the
presence of the evil eye and do not believe in its adverse effects. Others hold a blind
belief in the adverse effects of the evil eye and that they are doomed, no matter how
hard they try to protect themselves. The third group follows a middle course; they
believe in the effects of the evil eye, and that every action has a cause, and that it
afflicts people upon Allah’s Will. These totally rely on Almighty God.
Finally, the correct belief is to have faith in both destiny and the adverse effects
of the evil eye. Nothing, good or bad, comes about unless Allah Wills it. Protection
from the adverse effects can be achieved through strong faith and the regular saying
of the Prophetic dhikr.
The research methodologies I used have varied according to the nature of the topic
being researched. Therefore, I used the descriptive method to examine the issues
related to the topic. Then I used the analytic method when I showed the different
opinions on the issue at hand, choosing the ones that are supported by the strongest
evidence. Finally, I used the argumentative method so that I can get reliable proof for
what is being discussed.