چکیده:
لم أجد نصا على حديث للإمام أحمد قيل عنه في نوادر حديثه إلا حديثين هما:
الأول: عن تميم الداري» مرفوعا: «من قرا بمئة آية في ليلةء كتب له قنوت ليلة». والحديث الثاني:
عن جابر بن سمرة مرفوعا: «لأن يؤدب الرجل ولده» أو أحدكم ولده» خير له من أن يتصدق كل يوم
بتصف صاع).
معنىٰ النوادر في هذين الحديثينء هو «الحديث المنكر على وجه لا يكاديتكرر إسنادەا» وفي
التعريف تقريب لمنزلة النوادر الواقعة في حديث اللإمام أحمد في الحديث وعلومه.
جاء مع هذين الحديثين تعليق نفيس من الحافظ عبدالله بن أحمد أنهما من نوادر حديث أبيه
الإمام أحمد وأنه حدث بهما خارج المسند وهذا له دلالته مع سعة حديث «المسند» وما قيل في
عدد أحادیئه بأنه (٤٤٤٠٤4).
العلاقة بين نوادر حديئي الإمام أحمد وعلوم الحديث عموما: باعتبار ندرة الحديث الغريب
المنكر الواقع في حديثي اللإمام أحمد عموما.
لمعن النوادر المتقدم أمكننا التعرّف على السبب الدافع الذي جعل اللإمام أحمد لم يذكر هذين
الحديثين في أصل «المسنداء وهو كونه لم يدل في «مسنده» إلا المشهور الذي ذكرت معن هذه
الشهرة بأنه على غير الاصطلاح المشهور لدئ المتأخرين.
I did not attracted on the text of the hadeeth of Imam Ahmad was said
about him in the anecdotes only two are: First: from Katheer bin Mara, from Tamim
al-Dari, said: The Messenger of Allah: «Who read a hundred verses in the night,
wrote him Qunoot night». The second hadeeth: from Nasih Abu Abdullah, from
Samak ibn Harb, from Jabir ibn Samra, that the Prophet said: ''To hurt a man his son
is better for him than to give charity every day half a Saa (measure)». Abdullah said
about them: «dictated to me in the rarities.» He said that the second is not from the
Musnad.
The meaning of the anecdotes in these two Hadiths is close to what is in the
language, which is, «Hadith which is denied in a way that is hardly attributed to it.»
The status of anecdotes of Hadith Ahmad in his Musnad: These two hadeeths were
mentioned in additions of 'Abd-Allaah on his Musnad, Ahmad ibn Hanbal. The
second explained a text from Abdullah that he is outside the Musnad with the number
of his Hadiths said that (40,000) newly.
The relationship between the rare Hadiths of Imam Ahmad and the science of
Hadith in general: Considering the scarcity of the strange and evil Hadith in the
Hadith of Imam Ahmad in general.
To the meaning of the anecdotes advanced we can identify the motive reason why
Imam Ahmad did not talked these two hadiths in the origin of «Musnad», which is
that he was not included in the «Musnad» only the famous.