چکیده:
رشد و توسعه کارآفرینی و کسبوکارهای نوپا از الزامات توسعه اقتصادی است. راهاندازی استارتاپهای نوظهور به دست جوانان خلاق وکارآفرین، نقش آنها را در آیندهی اقتصادی کشورها تعیینکننده کرده است. در این بین محبوبیت بازیهای رایانهای سبب شده است حجم قابلتوجهی از زمان خود را به بازی کردن در ساعات متغیر روز اختصاص دهند. با توجه به ماهیت بازیها برآورد میشود تاثیر معنا داری برخلاقیت ونیت کارآفرینی داشته باشد. هدف ازانجام پژوهش حاضرتحلیل تأثیراعتیاد به بازیهای رایانهای بر خلاقیت و نیت کارآفرینی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی ورویکرد توصیفی- پیمایشی دارد. جامعهی آماری مورد مطالعه410 نفر از بازیبازهای (گیمرها[1]) شهر یزد در بازهی سنی 18-25 سال میباشد؛ به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه با طیف لیکرت پنجتایی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد میان علاقه افراطی بازی بازها به بازیهای رایانهای و ظهور خلاقیت و نیت کارآفرینی ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین ارجحیت بازیها و ناتوانی در مدیریت زمان از مؤلفههای اصلی نشاندهندهی اعتیاد به بازیهای رایانهای و نظاممندی، متعهد بودن در انجام کارها از نشانههای بارز بازیبازهای خلاق و ریسکپذیر است.
The growth and development of entrepreneurship and startups are one of the requirements of economic development. Launching emerging startups by creative and entrepreneurial youth determines their role in the economic future of countries. Meanwhile, the popularity of computer games has led many young people to devote a significant portion of their time to this activity in variable hours of the day. Considering the nature of games, it is estimated that their role in creativity and entrepreneurial intention is significant. The purpose of this study is to analyze the effect of computer game addiction on creativity and entrepreneurial intentions. This research has an applied purpose and descriptive-survey approach. The statistical population of the study is 410 gamers in Yazd in the age range of 25-18 years. In order to collect information, a questionnaire with a five-point Likert scale was used. Findings show that there is no significant relationship between gamers' extreme interest in computer games with the emergence of creativity and entrepreneurial intentions. Studies have also shown that the preference of games and failure to time management are the main components of computer game addiction, and systematicity and commitment to work are apparent signs of creative and risky games.
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، این سـؤال مطـرح میشـودکه آیـا ممکـن اسـت بازیهـای 1 Thomas and Martin رایانه ای منجر به افزایش خلاقیت ، نوآوری و یا نیت کارآفرینی در جوانان شـود و یـا بـالعکس تأثیرات منفی و مخربی بر ایـن دسـته از مهارت هـای فـردی آن هـا خواهـد داشـت ؟ و یـا اینکـه میتوان با توجه به مؤلفه های مؤثر بر خلاقیت ، بازیها را به گونـه طراحـی نمـود کـه منجـر بـه پرورش خلاقیت و نوآوری با تأکید بر مهارت های کارآفرینی جوانان شود؟ پژوهش حاضر با شناخت و تحلیل عوامل و مؤلفه های مؤثر بر خلاقیـت و نیـت کـارآفرینی در جوانان و تأثیری که بازیهای رایانـه ای روی آن هـا میگـذارد، درصـدد شناسـایی ارتبـاطی میان علاقه افراطی افراد به بازیهای رایانه ای و تـأثیر آن بـر ظهـور و یـا افـول خلاقیـت و نیـت کارآفرینی میان آن ها است .
نیت کارآفرینی، پیش نیازی برای بروز رفتارهای کارآفرینانه در آینده و فرآیندی آگاهانه و ذهنی اسـت کـه می توانـد اقـدامات را بـه 1CIO 2 Starko 3Pihi رفتارهای واقعی تبدیل کند (صادقی و همکـاران ، ١٣٩٨)؛ همچنـین نیـت کارآفرینانـه میتوانـد نیت یک فرد در ایجاد یک رفتار مخاطره آمیز باشد و پیشـگوی معتبـری بـرای رفتـار و فعالیـت کارآفرینانه است (میرکزاده و همکاران ، ١٣٩٣) عوامل مؤثر بر قصد و نیت کارآفرینی پژوهش هـای گونـاگون ، بـه عوامـل متعـددی کـه بـر شـکل گیری قصـد و نیـت رهبـری و کارآفرینی مؤثرند، اشاره کرده اند.