چکیده:
يستهدف هذا البحث التقصي عن النسق المضمر للشخصية الدرامية، بما يشكله من تجليات تعين الكاتب لأجل تقريب كيان أنساني منتقى، حيث يتأسس النص المسرحي ضمن انساق تخاطب الواقع من منطقة متخفية تعبر عن النفس الإنسانية بما فيها من نزعات وانفعالات يتخللها جدل فكري متداخل بين طيات المجتمع والمركبات الثقافية، أصبح النسق المضمر فيها من ابرز المفاهيم المبكرة في ترصد تناقض الواقع الذي يعكس صورته بصورة قد لا تعبر بكل قيمتها الظاهرة نحو فهم حقيقة الوجود الإنساني. اندرج البحث الحالي فيها ضمن موضوعات النقد المسرحي وخصوصياته الجمالية والفنية، أما معماريته المنهجية، توزعت على أربعة فصول تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث الذي يضم، مشكلة البحث والحاجة أليه، أهمية البحث، هدف البحث، وختم الفصل الأول بتحديد المصطلحات الرئيسة للبحث. واشتمل الفصل الثاني، الإطار النظري، والدراسات السابقة على مبحثين، المبحث الأول جاء تحت عنوان: النسق المضمر للشخصية المسرحية، والمبحث الثاني بعنوان الأبعاد الدرامية للشخصية، تلا ذلك ما افرزه الإطار النظري من مؤشرات واستعراض لأبرز الدراسات السابقة. وجاء الفصل الثالث (إجراءات البحث) ليتضمن، منهج البحث، أداة البحث، مجتمع البحث، عينة البحث، طريقة اختيار العينة، تحليل العينة. وفي الفصل الرابع حدد الباحث النتائج، ومن ثم استنتاجات البحث وتوصياته ومقترحاته، ثم تلا ذلك قائمة بمصادر البحث.
This research aims to investigate the implicit format of the
dramatic personality, as it constitutes the manifestations of the
appointment of the writer in order to bring the selected human entity
closer, Where the theatrical text is established within the discourse
format of reality from a disguised region that expresses the human
psyche, including its tendencies and emotions interspersed with an
inter-intellectual debate between the folds of society and cultural
components, Its implicit pattern has become one of the most
prominent early concepts in monitoring the contradiction of reality,
which reflects its image in a way that may not express in all its
apparent value towards understanding the reality of human existence.
The current research included in it topics of theatrical criticism and its
aesthetic and artistic peculiarities. As for its methodological
architecture, it was divided into four chapters that included the first
chapter, the methodological framework for research that includes, the
research problem and the need for it, the importance of research, the
aim of the research, and the first chapter concluded by defining the
main terms of the research, The second chapter, the theoretical
framework, and previous studies included two topics, the first topic
came under the title: The implicit format of the theatrical personality,
and the second topic titled the dramatic dimensions of the character,
followed by what the theoretical framework produced from the
indicators and review of the most prominent previous studies. The
third chapter (Research Procedures) came to include, the research
method, the research tool, the research community, the research
sample, the method of selecting a sample, and analyzing the sample.
In the fourth chapter, the researcher determined the results, and then
the research findings, recommendations and proposals, then a list of
research sources followed.