چکیده:
از اصول و سنت هاي تغييرناپذير الهي كه بر آسمان و زمين حاكم است،
اصل عدالت است . بايد گفت عدالت مبنا و زيربناي تمامي اصول، در همة
انديشه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي اسلام، به شمار مي رود. آيات
الهي به اين موضوع اشاره دارند كه پيامبران را با مشعل هاي هدايت
فرستاديم و به آنها كتاب و ميزان داديم تا عدالت را برپا دارند . قرآن
استقرار عدالت و گسترش آن را يكي از دو هدف اساسي و فلسفة بعثت
پيامبران ذكر كرده و آن را از صفات الهي و برجسته ترين ويژگي آفرينش
و نيكوترين آن معرفي كرده است.
عدالت و امنيت ، از برترين و مقدم ترين نعمت ها و دست آوردهايي است
كه به وسيله امام موعود 4 به بشريت هديه خواهد شد . انقلاب آن
حضرت در راستاي تكميل ديانت و رسالت نبوي و امامت ائمه
معصومين: به پايان خواهد رسيد و تمام اقوام و ملل و آحاد بشري
بدون هيچ گونه تبعيض و گزينشي ، طعم و شيريني عدالت و امنيت
مهدوي را خواهند چشيد و اسلام دين فراگير خواهد شد.
السلام على القائم المنتظر و العدل » : در زيارت صاحب الامر مى خوانيم
«. المشتهر
در قيام و حكومت امام زمان 4 هيچ ويژگى به اندازه عدالت و ق سط
برجسته نشده است . در بسيارى از روايات، از آن امام به عنوان مظهر و
تجلى كامل عدالت ياد شده است . دامنه عدالت حضرت ، تا اقصى نقاط
منازل و زواياى ناپيداى جامعه گسترده است . حتى عدالت و د ادگرى
هم چون گرما و سرما در درون خانه هاى مردمان نفوذ مى كند . خداوند
چنان بر اين مهم ت أكيد دارد كه اگر حتى يك روز از عمر دنيا باقى مانده
باشد، آن را چنان طولانى خواهد كرد تا رؤياى موعود مردمان از راه
برسد. در سايه اين عدالت ، هيچ انسانى در قيد بندگى و بردگى باقى
نمى ماند. حقوق به يغما رفته انسان ها به آنها باز گردانده مي شود. بند هاى
پيدا و ناپيداى بندگى از سر و گردن انسان ها باز مى گردد و زمينه استثمار
انسان ها به كلى برچيده مى شود. كارگزاران ظلم و بيداد ، مورد بازخواست
قرار مى گيرند. قاضيان و حاكمان كج رفتار ، از مس ئوليت خويش عزل
مى شوند و زمين ، از هر نوع خيانت و نادرستى پاك مى گرد د. عدالت
چنان مى شود كه مردم آرزو مى كنند كاش مردگانشان در بين زندگان
بودند و از عدالت بهره مند مى شدند.