چکیده:
هدف تحقیق حاضر تبیین جامعهشناختی تحقیرشدگی در بین زنان و ارتباط آن با انواع سرمایهها (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) است. این پژوهش بهصورت پیمایش انجام گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ زنان بالای 15 سال ساکن در شهر تبریز تشکیل دادهاند. نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای و حجم نمونه برابر با 400 نفر بوده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که در آن، متغیرهای مستقل سرمایه (اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی) و متغیر وابسته تحقیرشدگی ازطریق ساخت مقیاسهای محققساخته سنجیده شدهاند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است.
یافتههای بهدستآمده از تحقیق نشان میدهد که میانگین تحقیرشدگی در بین زنان نسبتاً کم میباشد، طبق نتایج آزمون همبستگی پیرسون، بین سرمایۀ اقتصادی با تحقیرشدگی (153/0) و دو بعد آن تحقیر عینی (193/0) و احساس تحقیر (132/0) رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد. همچنین، بین سرمایۀ فرهنگی و تحقیر شدگی (274/0) و دو بعد آن سرمایۀ عینیتیافته (150/0) و نهادینهشده (252/0) با تحقیرشدگی، رابطۀ معکوس و معنیدار وجود دارد و درنهایت، رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و تحقیرشدگی (176/0) و دو بعد آن انسجام (184/0) و مشارکت (130/0) با تحقیرشدگی معکوس و معنیدار میباشد. درمقابل، ارتباط بین بعد تجسمیافته سرمایۀ فرهنگی و بعد اعتماد سرمایۀ اجتماعی و تحقیرشدگی معنادار نبوده است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین سرمایههای سهگانه مورد تحقیق، تنها سرمایۀ فرهنگی با بتای برابر با 252/0 توانسته واریانس متغیر وابسته را تبیین نماید در یک استنتاج کلی، دارندگان انواع سرمایه، بهواسطة برخورداری از هر نوع از سرمایه میتوانند روایت خود را از دنیای اجتماعی بر دیگران تحمیل کند. وقتی افراد از سرمایۀ اقتصادی و سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی پایینی برخوردار باشند تحقیرشدگی بالایی را نیز خواهند داشت.
خلاصه ماشینی:
یافته های به دست آمده از تحقیق نشان میدهد که میانگین تحقیرشدگی در ین زنان نس تاً کم میباشد، طبق نتایج آزمون همبستگی پیرسون ، بین سرمایۀ اقتصادی با تحقیرشدگی (٠/١٥٣) و دو بعد آن تحقیر عینی (٠/١٩٣) و احساس تحقیر (٠/١٣٢) رابطۀ معکوس و معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین سرمایه های سه گانه مورد تحقیق ، تنها سرمایۀ فرهنگی با بتای برابر با ٠/٢٥٢ توانسته واریانس متغیر وابسته را تبیین نماید در یک استنتاج کلی، دارندگان انواع سرمایه ، به واسطۀ برخورداری از هر نوع از سرمایه میتوانند روایت خود را از دنیای اجتماعی بر دیگران تحمیل کند.
دراین راستا، سؤال های زیر مطرح میشود: میزان احساس تحقیرشدگی در بین زنان متأهل شهر تبریز چقدر است ؟ و آیا بین برخورداری از سرمایۀ اقتصادی و سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی با احساس تحقیرشدگی در بین زنان رابطۀ معناداری وجود دارد؟ پیشینۀ تجربی صادقی فسایی و نیکدل (١٣٩٣)، در تحقیق خود با عنوان «مطالعۀ کیفی از نحوة درک و تصور کنشگران از مصادیق تحقیر اجتماعی» که با روش کیفی و تکنیک مصاحبۀ عمیق نیمه ساختاریافته با ٥٠ زن و مرد ساکن شهر تهران به بررسی درک و تصور آنان از مصادیق تحقیر اجتماعی و کنکاش در تجربۀ زیستۀ آنان پرداخته اند.
بحث و نتیجه گیری در این تحقیق سعی شده است تا ارتباط بین انواع سرمایه ها (سرمایۀ اقتصادی، سرمایۀ فرهنگی و سرمایۀ اجتماعی) با تحقیرشدگی زنان مورد آزمون قرار بگیرد.