چکیده:
مقدمه: فیزیکالیزم دیدگاهی است که معتقد است هر چیزی فیزیکی است و آگاهی پدیداری را یک پدیده فیزیکی میداند. هدف ما در این مقاله این است که از طریق استدلال تصورپذیری زامبی که توسط Chalmers مطرح شده است نشان دهیم که آگاهی پدیداری یک پدیده فیزیکی نیست در نتیجه مدعای فیزیکالیزم کاذب است.
روش کار: این پژوهش بر اساس مطالعه منابع اصلی و دست اول پیرامون بحث مذکور شکل گرفته است و تلاش کردهایم تا از طریق تحلیل مفهومی و استدلالهای فلسفی و منطقی به نتایجی درباره آگاهی پدیداری دست یابیم.
یافتهها: طبق استدلال تصورپذیری زامبی، موجودی که از نظر فیزیکی مانند انسان است اما فاقد آگاهی پدیداری میباشد تصورپذیر است و اگر این موجود تصورپذیر باشد، آنگاه آن امکانپذیر است و امکانپذیری این موجود نشان میدهد که آگاهی پدیداری یک پدیده فیزیکی نیست. این استدلال ابتدا با مطرح کردن شکاف معرفتشناختی میان دو قلمرو فیزیکی و پدیداری نشان میدهد که میان ویژگیهای فیزیکی و آگاهی پدیداری استلزام معرفتشناختی وجود ندارد، یعنی میتوان یکی را بدون دیگری تصور کرد سپس برای شکاف موجّهاتی میان آن دو استدلال میکند، یعنی امکانپذیر است که ویژگیهای فیزیکی وجود داشته باشند اما آگاهی پدیداری وجود نداشته باشد و سرانجام از این شکاف موجّهاتی برای شکاف هستیشناختی و رد استلزام هستیشناختی میان ویژگیهای فیزیکی و آگاهی پدیداری استدلال میکند و نشان میدهد که ویژگیهای فیزیکی آگاهی پدیداری را ضرورت نمیبخشند.
نتیجهگیری: آگاهی پدیداری و ویژگیهای فیزیکی از نظر هستیشناختی از هم مستقل هستند، آگاهی پدیداری یک پدیده فیزیکی نیست در نتیجه مدعای فیزیکالیزم کاذب است.
واژههای کلیدی:
Introduction: Physicalism is a view that believes that everything is physical and considers phenomenal consciousness as a physical phenomenon. The present study aims to show through the Zombie conceivability argument raised by Chalmers that phenomenal consciousness is not a physical phenomenon. As a result, it is a claim of false physicalism is false.
Method: This study is based on the study of the main and primary sources about this matter and has attempted to obtain some results about phenomenal consciousness through conceptual analysis, philosophical, and rational arguments.
Results: According to the zombie conceivability argument, a creature that is physically like a human but lacks phenomenal consciousness is conceivable. Accordingly if this creature is conceivable then it is possible, and the possibility of this creature shows that phenomenal consciousness is not a physical phenomenon. This argument first indicates by proposing the epistemological gap between physical and phenomenal realms that there is no epistemic entailment from physical facts to facts about phenomenal consciousness. Thus, one can be imagined without the other, and then it argues for a modal gap between the two realms, that is, there may be physical properties but no phenomenal consciousness. Finally, this gap argues for the ontological gap between the physical properties and the phenomenal consciousness and shows there is no ontological implication between the physical properties and the phenomenal consciousness, and the physical properties do not necessitate phenomenal consciousness.
Conclusion: Phenomenal consciousness and physical properties are ontologically independent. Phenomenal consciousness is not a physical phenomenon; therefore the claim of physicalism is false.