چکیده:
سلوک یعنی پیمودن راه و سیر، یعنی تماشای آثار و خصوصیات منازل و مراحل در بین راه است. سیر و سلوک عرفانی درواقع سفری معنوی است که در آن سالک و طالب راه حق از خود به جانب حق تعالی گام برداشته و منازل و مقاماتی را طیمیکند، تا به پیشگاه حضرت حق نایل گردد. زاد و توشۀ این سفر روحانی مجاهده و ریاضت نفسانی است. هر یک از عرفا دربارۀ سیر و سلوک دیدگاه خاصی را طرح کرده و مطالب ارزشمندی را در این زمینه بیان نمودهاند که در کتب ایشان، به آنها اشاره شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا با روش توصیف و تحلیل به بررسی تطبیقی سیر و سلوک در آثار عزیزالدین محمّد نسفی و در کتاب سیر وسلوک منسوب به بحرالعلوم پرداخته شود. با توجه به آثار ارزشمند ایشان، به این نکته میرسیم که هر دو عارف ارکان، مراحل، آداب و مقدمات خاصی را برای سیر و سلوک سالک بیان کردهاند که بیانگر دیدگاه عرفانی و شرعی آنها است. اما با وجود تفاوت در طریقه و شیوه سلوکی هر دو عارف مذکور، شباهتهایی را نیز میتوان بین آنها بدست داد. این مقاله به بررسی و تحلیل نقاط اختلاف و اشتراک عزیزالدین محمد نسفی و علامه بحرالعلوم (ره) در این باره میپردازد.
Bearing means walking the way, it means watching the effects and characteristics of homes and steps in between way. Mystical bearing is a spiritual travel which at that mystic ans willing right way for himself, step is taken to the excellence and goes houses and officials, let’s go to the imam right. Luggage spiritual travel is (endeavor) mujahid and sensual austerity. Each of the mystics about bearing is designed special view and they have expressed valuable content on this topic which is in their books, they are pointed to them. This article tries with descriptive and analytical method to be done for comparative bearing of bahr-ol-Olum. According to his works, we get point that are the mystics, special pillars, levels, rituals, preliminaries and etc to express for mystics bearing which expresses their mystical and religious views. Despite the difference in the way of both these mystics, similarities can be gained between them. This article is doing the study and analysis difference points and sharing Azizeddin Mohammad Nasafi and Allameh Bahr-ol-Olum on this topic.