چکیده:
تجسم اعمال و اعتقادات انسان در عوالم اخروی موضوعی است که آیات و روایت اسلامی به آن پرداخته و از دیرباز یکی از مسائل مورد توجه دانشمندان مسلمان بوده است. اثبات و تبیین این ایده توسط ملاصدرا باعث توجه دوباره عالمان دینی به آن شد، در حالی که ریشههای این بحث در آثار عارفانی مانند ابن عربی و پیروان او مطرح شده است. محیالدین با طرح مسائلی همچون رابطه نفس و بدن، ابدان طولی، تناسخ ملکوتی و تبیین ویژگیهای روح انسان، به اثبات تجسم عمل کمک کرده و از سوی دیگر با قائل شدن به خلق اشیاء خارجی توسط نفس، به تبیین تجسم اعمال پرداخته است. اثبات عرفانی تجسم عمل، گاهی از راه ظهور برخی خصوصیات انسان(مانند بقاء قوه خیال انسان یا همراهی روح و بدن در تمام عوالم هستی) در عوالم برتر صورت میگیرد و گاهی نیز ناظر به سیر انسان در همین دنیا و مشاهده صور برزخی و اخروی اعمال است که اختصاص به برخی سالکان و عرفا دارد.
Embodiment of deeds and beliefs in the afterlife is the subject of Islamic verses and narratives, and has long been one of the issues of interest to Muslim scholars. The proof and explanation of this idea by Mulla Sadra caused the religious scholars attention again to that, while the roots of this issue were raised in the works of mystics such as Ibn Arabi and his followers. Mohi al-Din has been helped to proof embodiment of deeds by raising issues such as the relationship between the soul and the body, vertical body, angelic reincarnation and explaining the traits of the human soul.
On the other hand, he has explained the embodiment of acts by creating actual objects by the soul. The mystical proof of the embodiment of deeds, sometimes takes place through the emergence of certain human qualities (such as the survival of the power of human imagination or the companion of the spirit and body in all the worlds) in the higher worlds and sometimes it refers to the human`s mystic journey in this world by the observation of other-worldly and imaginal forms of deeds that are devoted to some savages and mystics.