چکیده:
Throughout the history of philosophy and theology, diverse versions of the problem of evil have raised different solutions in the form of different theodicies. In this paper, I first offer an exposition of one of these solutions developed by Shiite theologians. Since the core notion of this solution is “God’s compensation for the sufferings” I call it the “compensation theodicy.” Based on some theological principles such as rational goodness and badness and the principle of lutf (God’s grace), and some preliminary remarks about pain and its classifications, the compensation theodicy shows that since God is totally wise and just, He compensates for all undeserved (both human’s and animal’s) sufferings He is responsible for. Thus, the presence of undeserved suffering is not at odds with Divine justice. After explaining the relevant issue of God’s litigation (intisaf) and discussing some main aspects of compensation, I then make a brief comparison between the compensation theodicy and the so-called afterlife theodicy. I finally argue that the compensation theodicy is cable of providing good response to the challenge of the lack of moral justification.
در طول تاریخ فلسفه و الهیات، تقریرهای مختلف مسيل ه شر راه حلهای مختلفی را در قالب
تيودیسه های گوناگون پدیداورده است. در این مقاله، ابتدا شرحی از یکی از راه حلها که از سوی
عوض (جبران) خداوند » متکلمان شیعه پرورانده شده میدهم. ازانجاکه مفهوم محوری در این راهحل
م ینامم. بر پایه برخی اصول کلامی همچون اصل « تيودیسه عوض » است این راهحل را « در برابر رنج
حسن و قبح عقلی و اصل لطف و نیز برخی نکات مقدماتی در باب درد و طبقه بندی ان، تيودیسه
عوض نشان میدهد که چون خداوند حکیم مطلق و عادل مطلق است تمام رنجهای غیرمستحقی
(چه در انسان ها و چه در حیوانات) را که در قبال انها مسيول است جبران م یکند. بنابراین، تحقق رنج
غیرمستحق با عدل الهی ناسازگار نیست. پس از تشریح مبحث انتصاف الهی و بحث از ویژگی ها ی
اصلی جبران (عوض) مقایسه ای کوتاه بین تيودیسه عوض و تيودیسه اخرتی خواهم کرد. درنهایت
احتجاج خواهم کرد که تيودیسه عوض می تواند پاسخ معقولی به چالش فقدان توجیه اخلاقی بدهد .