چکیده:
هرمنوتیک بهمثابه دانشی که به فرایند فهم یک اثر میپردازد، دارای سه مکتب مهم است: 1. هرمنوتیک کلاسیک، 2. هرمنوتیک فلسفی، 3. هرمنوتیک مدرن. در این میان، هرمنوتیک قرآنی بهمثابه دانشی که به واکاوی فرایند فهم قرآن کریم میپردازد، از یک سلسله مبانی خداشناختی، انسانشناختی و قرآنشناختی برخوردار است و اصول آن با مبانی هرمنوتیک فلسفی تقابل آشکار دارد. نوشتار حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی به واکاوی مبانی خداشناختی هرمنوتیک قرآنی در اندیشه علامه طباطبائی میپردازد. از رهگذر این جستار، مشخص میشود که سه آموزه «حکمت الهی»، «علم الهی» و «تکلم الهی»، مبانی خداشناسانه هرمنوتیک قرآنی را تشکیل داده، هرکدام آنها بیانگر اصولی از مبانی هرمنوتیک قرآنی بوده و تاثیر مستقیمی در فرایند فهم قرآن کریم دارند.
Hermeneutics, as a type of knowledge dealing with the process of understanding a work, has three important schools: (1) classic hermeneutics; (2) philosophical hermeneutics; and (3) modern hermeneutics. Among them, the Quranic hermeneutics, as some knowledge that deals with exploring the process of understanding the Holy Quran, enjoys a series of discussions on the foundations of theology, anthropology, and studying the Quran; and its principles is at odds with the foundations of philosophical hermeneutics. The present writing uses a descriptive-analytical method to explore the Quranic hermeneutic bases of theology in Allama Tabatabaie’s view. In this inquiry, it is clarified that three doctrines of ‘divine wisdom’, ‘divine knowledge’ and ‘divine speech’ form the theological bases of the Quranic hermeneutics, each of them stating some principles of the Quranic hermeneutics and having a direct effect on the process of understanding the Holy Quran.
خلاصه ماشینی:
اما در مقایسه علم تفسیر با مکاتب دسته دوم، به نظر میرسد میان آنها از سویی تمایز موضوعی و از سوی دیگر، تمایز در اصول و مبانی وجود دارد: تمایز موضوعی به این نحو است که موضوع علم تفسیر، شرح متون مقدس است، اما این مکاتب هرمنوتیکی به بررسی حقیقت فهم میپردازند (جاسپر، 2007، ص146).
An Investigation of the Relationship between Interpretation of Philosophical Concepts and the Issue of Principality of Existence in the Thoughts of Sheikh Ishraq and Mulla Sadra Zeinab Darwishi / PhD Student of Philosophy in Islamic Azad University Qom zb_darvishi@yahoo.
Table of Contents The Philosophical Explanation of the Necessity and Reason for Issuing Conventionality 11 Abdollah Fathi / Ali Abbasi Redefinition of the Primary Intelligible on the Basis of the Concept of Existence 29 Hossein Yazdi / Mohammad Saeedi Mehr An Investigation of the Relationship between Interpretation of Philosophical Concepts and the Issue of Principality of Existence in the Thoughts of Sheikh Ishraq and Mulla Sadra 39 Zeinab Darwishi / Muhammad Hussein Iran-Doust / Hassan Mo’allemi An Investigation of Tripartite or Two-Part Nature of Aristotle’s Analysis of Categorical Proposition 55 Ahmad Hamdullahi An Analysis and Investigation of Allama Tabatabaie’s View on Primary Nature of Predication between Genus and Species 71 Reza Hesari / Dawoud Heydari The Philosophical Analysis of Originality of Monotheism for Moral Virtues and Presenting a New Definition and Model of Moral Virtues 85 Taqi Muhaddar / Mojtaba Mesbah The Effects of Epistemic and Moral Relativism in Knowledge-Therapy and its Review Based on Islamic Thought 107 Nawid Khakbazan / Ali Mesbah / Hamid Rafi’ie Honar Investigating the Foundations of Hermeneutic Quranic Theology in Allama Tabatabaie’s Thought 129 Susan Narimani / Murteza Barati / Ibrahim Baghshani English Abstracts 4 Ma‘rifat-i Falsafi is a quarterly journal of philosophical inquiry, dedicated to research in philosophy.