چکیده:
قبله یکی از مهمترین نمادها در اسلام و نشانه هویت اسلامی است؛ انتخاب بیت المقدس به عنوان قبله نخستین و سپس تغییر آن به سمت کعبه ؛بازتاب بسیاری درعصر ظهور اسلام در بین یهودیان، داشته است. شماری از یهودیان معاصر پیامبر)صلّى اللّه علیه وآله( به دلیل آن که بیت المقدس درآغاز ظهور اسلام ، قبله مشترک بین مسلمانان با یهود بوده و برای فرار از اعتراف به وحیانی بودن آیین اسلام، شبهه اقتباس قبله نخست مسلمانان را از یهود، مطرح نمودند و آن را دلیل حقانیت خود دانسته اند . در این مقاله به بیان برخی شبهات یهودیان پیرامون قبله چه قبل از تغییر و چه بعد ازتغییر ، در نگاه مفسران فریقین پرداخته شده و با بهره گیری از مستندات قرآنی ، نادرستی دیدگاه یهودیان درباره مسئله اقتباس قبله ، تبیین گردیده و بیان شده که دلایل گزینش بیت المقدس درآغاز ظهور اسلام به عنوان قبله مسلمانان ، حکیمانه بوده ؛ زیرا بیت المقدس سرزمین مبارک ومقدس بوده و در آن هنگام ، کعبه محل عبادت بت پرستان گردیده بود ولی با گسترش اسلام ، مکه از شرائط متفاوتی برخوردار شد و قبله به سوی کعبه به عنوان نخستین پرستشگاه و محل امن و عبادت همیشگی بندگان الهی ، تغییر یافت .
Qibla is one of the most important symbols in Islam and is the sign of Islamic identity.The choice of Jerusalem as the first Qibla and then its change to the Ka’bah had a huge reflection among the Jews in the era of the emergence of Islam.A number of contemporary Jews of Muhammed the Messenger , because Jerusalem , was at the beginning of the emergence of Islam , the common Qibla between Muslims and the Jews ,and to escape the confession of the revelation of Islam , claimed the doubts about the adaptation of the first Qibla of Muslims from the Jews, as the reason for their legitimacy.In this article some Jewish doubts about the Qibla were discussed, before and after the change, in the eyes of the commentators of (Shiite and Sunni), and using the Quranic documentation, the falsehood of the Jewish viewpoint about the issue of Qibla adaptation is explained; And it is stated that the reasons for choosing Jerusalem at the beginning of the emergence of Islam, as the Qibla of the Muslims were wise, because Jerusalem was a sacred and holy land, and at that time, Ka’bah was the site of idol worship.But with the spread of Islam, Mecca enjoyed a different situation and Ka’ba was chosen as the first Qibla , for safe and permanent worship-place of divine servants.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله بهبیان برخی شبهات یهودیان، پیرامون قبله، چه قبل از تغییر و چه بعد از آن، در نگاه مفسران فریقین پرداخته شده و با بهرهگیری از مستندات قرآنی، نادرستی دیدگاه یهودیان دربارۀ مسئلۀ اقتباس قبله، تبیین گردیده و بیان شده است که دلایل گزینش بیتالمقدس در آغاز ظهور اسلام بهعنوان قبلۀ مسلمانان، حکیمانه بوده؛ زیرا در آن هنگام، کعبه محل عبادت بتپرستان گردیده بود ولی بیتالمقدس سرزمینی پاک و مقدس بهشمار میآمد؛ اما با گسترش اسلام، مکه از شرائط متفاوتی برخوردار شد و قبله بهسوی کعبه بهعنوان نخستین پرستشگاه ابراهیمی(ع) و محل امن و عبادت همیشگی بندگان الهی، تغییر یافت .
در طول تاریخ انبیاء نیز قبلههاى مختلفى بوده است، و هر قومی قبلهای داشته که بر اساس مصالحی برای آنان تشریع شده است؛ اما اصولاً قبله همانند اصول دین نیست که تغییرناپذیر باشد، و یا همچون امور تکوینى که تخلف در آن میسر نشود، بلکه قبله یك امر اعتبارى [ازسوی خداوند] و قابل تغییر و تحول است (مكارم شيرازى، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۵۰۱ / طباطبائی، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۳۲۷).
۵- ابطال نمازهای پیشین مسلمانان از دیگر شبهات یهودیان پس از تغییر قبله آن بود که يهوديان به مسلمانان اعتراض مىكردند كه اگر نماز گزاردن بهسوى بيتالمقدس حق است، آنگونهكه تاكنون عمل مىشد، پس تغییر آن بهسوى كعبه باطل است و اگر بهسوى كعبه نماز خواندن حق است، پس بطلان نمازهای خوانده شده، ثابت مىشود (معرفت، ۱۳۸۶ش، ص۶۸)؛ خداوند در پاسخ میفرماید: «وَ مَا كاَنَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمَانَكُمْ» (بقره:۱۴۳)؛ بسیاری از مفسران ايمان را به نماز تفسير كردهاند (مكارم شيرازى، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۴۸۵ / طباطبائی، ۱۳۷۴ش، ج۱، ص۳۲۴ / رازی، ۱۳۷۵ش، ج۲، ص۲۰۷ / جوادی آملی، ۱۳۸۴ش، ج۷، ص۳۱۵).