چکیده:
شکلگیری هویت اجتماعی مستلزم عوامل زمینهساز آن در نظام اجتماعی است. شناخت و بررسی این موضوع، در این پژوهش بر اساس چهارچوب نظری با رویکرد تحلیلی و ترکیبی جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی در سطوح کلان، خُرد و تلفیقی انجام شدهاست. مسئله اصلی که در نمونه آماری 445 نفری دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونهگیری احتمالی طبقهای از جوانان آزمونشده، ایناست که آیا نظام اجتماعی در جامعه ما از طریق عوامل زمینهساز برساخت هویت اجتماعی در شکلگیری هویت اجتماعی جوانان نسبتبه نظام اجتماعی نقش مؤثری داشته است؟ روش پژوهش، پیمایشی و کمّی بوده که علاوه بر استفاده از روش اعتبار سازهای (تحلیل عامل و پیشآزمون) از روشهای کیفی اعتبار محتوایی و پرسشنامه همراه با مصاحبه نیز بهره برده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته تبلت-محور با روایی و پایایی بالا بوده است. دادهها بر اساس آزمونهای تی تکنمونهای و دوجملهای مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و یافتهها مؤید کسب آماره (45/21 =T) معطوف بر تأیید فرضیه اصلی مبنیبر این است که عوامل زمینهساز برساخت هویت اجتماعی در جامعه ما در شکلگیری هویت اجتماعی جوانان نسبتبه نظام اجتماعی نقش مؤثری نداشته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی و معرفی عوامل زمینهساز شکلگیری هویت اجتماعی در نظام اجتماعی همراه با ارائه شاخصهای سنجش آن و تأیید میدانی آنها گردید.
خلاصه ماشینی:
اما انتخابات هفتمين دوره ي رياست جمهوري اسلامي ايران که در روز دوم خرداد برگزار شد، نقطه ي عطفي در تاريخ تحولات سياسي و اجتماعي ايران تلقي ميشود؛ زيرا که حضور حدود سي ميليون رأيدهندگان در پاي صندوق هاي رأي و انتخاب سيد محمد خاتمي با بيست ميليون رأي از شاخصه هاي مهم آن محسوب ميشود و بعدازآن ، انتخاب مردم بيش از آنکه تحت تأثير اهرم هاي قدرت باشد، بيشتر تابع جريان مقابل آن بود و مهم تر آنکه در اين انتخابات گفتمان نوانديشي ديني توانست خود را در قامت جريان سياسي اصلاح طلب در ميانه ي نزاع ديرينه ي سنت گرايي / تجددگرايي به مثابه يک جنبش سياسي و اجتماعي مهم و تأثيرگذار و داراي قرائت ديني ويژه ي خود به منصه ظهور و بروز بگذارد و تحولات گسترده و عميقي به بار آورد.
سؤالات ١) چه قرائت ديني در دهه ي دوم انقلاب اسلامي در ايران شکل گرفت ؟ ٢) ازآنجاکه هر فرايند فرهنگي امري تاريخ مند است به لحاظ تبارشناسي اين قرائت چه تحولاتي را پشت سر نهاده اند؟ ٣) چه اموري (فرا گفتماني) منجر به تحولات درون گفتماني ميشود؟ و قدرت به عنوان يک امر فرا گفتماني چگونه گفتمان هاي ديني را دستخوش تحول ميکند؟ ٤) گسست و مقاومت و قدرت در پيدايش و تحول گفتمان ها چه نقشي داشته است ؟ ٥) جريان سياسي چه ارتباطي با قرائت و گفتمان ديني دارند؟ ٦) جريان سياسي اصلاح طلبي و گفتمان مرتبط با آن چگونه ظهور مييابد؟ روند تکامل و استعاري شدن ، چگونگي هژموني و تثبيت تدريجي، شيوه هاي به حاشيه راني مخالفان و نهايتا چالش ها و بيقراريهاي جديد آن چگونه صورت ميگيرد؟ تعريف مفاهيم قرائت پذيري دين قرائت پذيري دين يا اختلاف قرائت هاي دين به معناي اختلاف فهم هاي افراد يا به صورت تخصصي اختلاف فهم هاي مفسران که متون ديني را به صورت هاي مختلف و متفاوت فهم و تفسير ميکنند.