چکیده:
در خصوص حکمت غیبت و ظهور، دیدگاههای متعددی وجود دارد که از آن میان، کلام گهربار امام صادق(ع) مبنی بر پوشیده ماندن این حکمت تا ظهور و همراستابودن آن با غیبتهای حجج الهی پیشین میتواند بسیار راهگشا باشد. همراهبودن این تعلیل با دیدگاه حضرت امام خامنهای مبنی بر لزوم وقوع غیبت و انتظار حتی با فرض به ثمر نشستن غدیر، سبب تأمل بیشتر در موضوع و نگارش این مقاله شده است. در این مقاله با نگرش تحلیلی و تبیینی به دو مقوله غیبت و ظهور، نه بهعنوان یک جریمه برای مؤمنان سستایمانکه بهعنوان یک سنت الهی و یک چرخه دائمی بر محور ظهور و شناخت کامل از امام و جایگاه ولایی او اذعان شده است. این امر در تاریخ از ابتدای دعوت انبیای عظام و پیش از بعثت آغاز شده و تا ماجرای غدیر خم و سپس در عاشورا و سرانجام تا دوره غیبت امام عصرعج ادامه داشته است. همچنین با توجه به پیوستگی این حوادث تاریخی ذیل مفهوم قیامت کبرا، این چرخه پس از ظهور در دوران رجعت و تا قیامت نیز استمرار یافته، سازوکار اصلی سوق دادن انسانها ذیل امام معصوم به سوی قیامت خواهد بود.
With regard to the wisdom of occultation and reappearance, there are several viewpoints, among which the fluent words of Imam Sadegh that this wisdom should be covered until its reappearance and its alignment with the occultations of the previous divine Hujjas, can be very helpful. Accompanying this explanation with Imam Khamenei's viewpoint on the necessity of occultation and waiting, even assuming that Ghadir will bear fruit, has led to more reflection on the subject and writing of this paper. In this article, with an analytical and explanatory approach, the two topics of occultation and reappearance have considered, not as a punishment for weak believers, but as a divine tradition and a permanent cycle for the reappearance and full knowledge of the Imam (Mahdi) and his guardianship position. This has started in history from the beginning of the invitation of the great prophets and before the Bi'tha and has continued until the story of Ghadir Khum and then in Ashura and finally until the era of the occultation of Imam Mahdi (a). In addition, with regard to the continuity of these historical events under the concept of Kobra Resurrection, this cycle has been continued after the reappearance during the Raj'a period and until the Resurrection, and it will be the main mechanism to lead human beings under the Infallible Imam to the Resurrection.
خلاصه ماشینی:
سرانجام در نوع سوم روایات مربوط به تبیین ضرورت غیبت به موضوع غضب خداوند بر مؤمنان و دورساختن امام از آنان و بازداشتن مردم از ایشان برمیخوریم (کلینی، 1407ق، ج2، ص 168)؛ موضوعی که معمولاً بیشتر در میان ما بهعنوان حکمت غیبت رواج دارد.
در مقابل این دیدگاه، دیدگاه دیگری نیز وجود دارد که معتقد است حتی اگر تاریخ اینچنین که بیان شد جلو میرفت و امر ولایت و امامت در میان امامان معصوم یکی پس از دیگری دست به دست میشد، باز هم ما در تاریخ به دورانی به نام دوران غیبت نیاز داشتیم، تا بتوانیم جامعه و حکومت آرمانی پس از ظهور را شکل دهیم.
در کنار سنت غیبت انبیای پیشین، موضوع دیگری نیز در تاریخ وجود دارد که با توجه به این اشتراک در حکمت میتواند تا حد زیادی در شناخت حقیقت این امر عظیم، ما را راهنمایی کند، و آن موضوع دوران فترت است.
اما آنچه دوره آخرالزمان را متمایز میکند، این حقیقت است که ذیل حکومت گسترده امام عصرعجلاللهفرجهالشریف انسانها در یک نظام جمعی به چنان رشدی میرسند که پس از اتمام حجت و وقوع پدیده تمییز و کنار رفتن کفار، مؤمنانِ باقیمانده همه راه خود را به عوالم بالاتر یافته، خود را در برزخ حاضر میبینند.