چکیده:
بیان مسیله:
امروزه در رابطه میان ساخت، سازه و معماری، واگرایی به وجود آمده و به دلیل رشد علوم، فن آوری و تخصص گرایی، انفکاکی ریشه دار بین این حوزه ها حادث شده است. ارتباط بین سازه و معماری با واژه ای به نام تکتونیک معنا پیدا می کند. تکتونیک در معماری مفهومی دیرپاست که از تاریخ باستان تا عصر دیجیتال معنای خود را حفظ کرده است و می تواند چارچوبی منسجم و معنادار برای ارتباط میان طراحی، سازه، معماری و ساخت ایجاد کند. این ترکیب معنا و ساخت در معماری، همانا عرصه حضور تکتونیک است.
هدف پژوهش
مقاله حاضر جهت تبیین معیارها، خوانش و استنباط تکتونیکی بناهای عمومی معماری معاصر ایران در دوره پهلوی دوم انجام شده است. هدف مقاله، ارایه تعریف دقیقی از خوانش تکتونیکی معماری، شناخت وحدت یا انفصال سازه، ساخت و معماری، شناخت تحلیلی و تعیین عوامل موثر بر ایجاد وحدت فضایی و ساخت به عنوان یکی از ابعاد روشن نشده معماری در ایران و تبیین یک چارچوب نظری متکی بر تکتونیک و معیارهای تعیین گر زیباشناسانه معماری و سازه با مطالعه بناهای عمومی معماری معاصر ایران است.
روش پژوهش
تحقیق حاضر با روش ترکیبی، تفسیری-تاریخی و رویکرد غالب کیفی در گردآوری و تحلیل اطلاعات انجام شد. برای خوانش تکتونیکی نمونه های موردی براساس طرحی هدفمند، از روش تحلیل اسناد و مشاهده توصیفی مبتنی بر پدیدارشناسی توسط خبرگان و نخبگان معماری استفاده شد. در این میان، انتخاب نمونه های موردی از طریق بررسی نتایج حاصل از توزیع پرسش نامه در میان خبرگان معماری انجام شد و همچنین در روند تحقیق، از نرم افزار کیفی مکس کدا (MAXQDA) و نرم افزار آماری اس پی اس اس (SPSS) برای ارایه خروجی های مفهومی تر نیز استفاده شد. در پایان نیز با استفاده از مثلث سه سویه سازی (خوانش پدیدارشناسی، استنباط های محقق براساس اسناد و مدارک موجود، ادبیات غنی تکتونیک)، استحکام و تایید پژوهش از جهات مختلف بررسی شد.
نتیجه گیری
تکتونیک معماری با ابعاد سازه، پوسته ، مصالح، جزییات و تاسیسات قابل تبیین است. در بعد سازه ای با هندسه، مشارکت در سازمان فضایی و القای بصری پایداری و در جزییات با پوسته، مصالح و ریزمعیار همبندی مرتبط است. همچنین ابعاد سازه ای تکتونیک معماری با مولفه های مختلف خود، به نسبت سایر مولفه ها در خوانش تکتونیک معماری بناهای عمومی معاصر ایران مربوط به دوره پهلوی دوم حضور بیشتری داشته است.
Problem statement:
The relationship between construction, structure, and architecture will be discussed here as it seems sort of divergence has been appearing between them. Here, the connection between structure and architecture will be defined by a word called ‘Tectonic. It seems it can create a coherent and meaningful framework for the connection between design, structure, architecture, and construction.
Research objectives
The purpose is to provide a precise definition of architectural tectonic interpretation, recognizing the possible unity or disconnection among the structures, construction, and architecture, performing analytical knowledge and determining the factors affecting the spatial uniformity by studying the public buildings of contemporary Iranian architecture in the second Pahlavi era.
Research method:
For doing a tectonic reading of case studies according to the target design, the method of document analysis and descriptive observation has been used based on the phenomenology that was driven by the elite. Meantime, the selection of case samples has been made by examining the results of questionnaires that were distributed among the architectural experts. Moreover, in the research process, the MAXQDA quality software and SPSS statistical software were used to provide more conceptual outputs. Finally, using the Triangulation (the phenomenological reading, researcher’s inferences based on available documents and rich tectonic literature), the strength and validation of research in various aspects have also been studied.
Conclusion
The results show that architectural tectonic can be explained by the dimensions of the structure, shell, materials, details, and facilities, which are structurally related to geometry, participation in space organization, and visual induction of stability, in particular with shells, materials, and micro-criteria. Furthermore, the dimensions of architectural tectonic structures with their various components, compared to other related parts have been more presented in the structural tectonic reading of contemporary Iranian public buildings which were available in the second Pahlavi era.