چکیده:
این مقاله پژوهشی است دربارۀ «نوستالژی دوری از (موعود) در شعر شاعران انقلاب اسلامی». بیتردید، مسئلۀ «موعود» و «انتظار فرج» یکی از مهمترین مباحث کلامی اسلام است، بهطوری که گویی تمامی خلقت برای رسیدن به آن دوران «طلایی» و پرشکوه آفریده شده است. این موضوع در پژوهش پیش رو به شیوۀ تحلیلی _ توصیفی، به عنوان یکی از رفتارهای ناخودآگاه فرد، در شعر «شاعران انقلاب اسلامی»، مورد بررسی قرار گرفته است. پس از ریشهشناسی و تعریف این واژه با توجّه به فرهنگها و بهرهگیری از نظرات روانشناسان، به عوامل ایجاد زمینههای غم غربت انتظار و ماهیّت دلتنگی برای ظهور «منجی» در خصوص ظهور حضرت موعود4، اشاره و در ادامه به ارتباط نوستالژی و خاطره و نحوۀ پیوند آن با مباحث پیرامون «نظریۀ ظهور» پرداخته شده است. در بخش خاطرۀ فردی به نوستالژی غم غربت انتظار و در بخش نوستالژی اجتماعی تحت عنوان شاعران انقلاب اسلامی و خاطرۀ جمعی به دلتنگی شاعران برای «ظهور منجی»، با ذکر شواهد شعری پرداخته شده است.
This article is a study of the court of "Nostalgia away from the" promised "in the poetry of the poets of the Islamic Revolution." Undoubtedly, the issue of "Promised" and "Waiting for Faraj" is one of the most important theological issues in Islam, as if all creation was created to achieve that "golden" and glorious era. This issue has been studied in the forthcoming research in an analytical-descriptive manner, as one of the subconscious behaviors of the individual, in the poem "Poets of the Islamic Revolution". After rooting and defining this word, considering the cultures and taking advantage of the opinions of psychologists, he pointed to the factors that create the grounds for the grief of the homelessness of waiting and the nature of nostalgia for the emergence of "Savior" regarding the emergence of the Promised One. And the memory and how it relates to the "theory of emergence" is discussed. In the individual memoir section, the nostalgia of the grief of waiting for exile is discussed, and in the social nostalgia section, entitled Poets of the Islamic Revolution, and in the collective memoir, the poets' longing for the "Savior's Rise" is mentioned, with poetic evidence