چکیده:
ازآنجاکه روایت و توصیف از عناصر محوری بوطیقای شعر نو نیما یوشیج است؛ وی در طول زمان شاعری خویش، منظومههای روایی متعدّدی سرود. هدف نوشتار پیش رو بررسی شگردهای زمان روایی در منظومة خانة سریویلی، براساس نظریة زمان در روایت ژرار ژنت است. نتایج پژوهش نشان میدهد که درنگ (گسترش روایت)، گذشتهنگری و آیندهنگری، از مهمترین شگردهای زمانی است که نیما به آن پرداخته است. ازآنجاکه براساس نظریه نیما، هدف از شعر، توصیف و روایت و تجسّمبخشیدن به موضوعات شعری است؛ بنابراین شگرد وی در شعرهای رواییاش گسترش روایت است که در این منظومه با توصیفات عینی و بسیار زیبا صورت گرفته است. کارکرد درنگ در این شعر، توصیف مکان و زمان داستان، شخصیّتپردازی و عینیتبخشیدن به امور انتزاعی است؛ همچنین نیما از شگرد گذشتهنگری و آیندهنگری روایت برای بیان امید و نومیدیهای سریویلی شاعر و تردید و دودلیهای وی بهره گرفته است که بهزیبایی در قالب جدال سریویلی، شاعر نوجو با شیطان که نمادی از وسوسههای فریبنده و اغواگر درونی اوست، ترسیم شده است. بهطور کلّی شگردهای زمانی نیما در این منظومه هم با درونمایه و محتوای داستان و هم با سبک توصیفی نیما همخوانی دارد. مهمترین شگرد زمانی وی در این منظومه نیز درنگ یا گسترش روایت است که مؤلّفهای دارای بسامد در سبک توصیفی نیماست.
Whereas the narration and description are the central elements of the poetics of Nima’s new poetry; during his poetic time, he composed several narrative collections of poems. The purpose of the present article is to investigate the techniques of narrative time in the Servielli House system, based on the theory of time narration by Gerard Genette. The results of the study show that procrastination (expansion of narration), retrospection, and foresight are among the most important tricks of the time that Nima has dealt with in narration. Since, according to Nima's theory, the purpose of poetry is to describe and narrate and embody the poetic subjects, so his trick in his narrative poems is to expand the narration, which has been done in this system with objective and very beautiful descriptions. The function of delay in this poem is to describe the place and time of the story, to characterize and to objectify the abstract matters. Nima has also used the retrospective and futuristic tricks of the narration to express the poet's hopes and doubts, and his hesitations and delays, which are beautifully expressed in the form of the Serivili controversy between the Nojo poet and the devil, which is a symbol of temptation. His deceptive and seductive inner selves are depicted. In general, Nima's time tricks in this poem are consistent with both the theme and content of the story and Nima's descriptive style. His most important time technique in this system is delaying or expanding the narration, which is not a frequency component in the descriptive style. Keywords (English): Narration, Element of Time, Gerard Genette, Nima Yoshij, Descriptive Style, Serivili House Collection.