چکیده:
نگارگری ایرانی همیشه در قالب نسخ خطی به ظهور رسیده است. نسخ خطی بستری بوده برای ارائه آثار هنرمندان، هماهنگی و ارتباط میان نوشته و نگاره با فضاهای خالی. این یعنی اینکه رسیدن به صفحهآرایی زیبا و متعادل مورد توجه هنرمندان بوده است. هنر کتاب سازی در ایران دارای سبک ها و روشهای مدون بوده و ترتیب ویژهای در تهیه نسخه های خطی رعایت شده است. هر نسخه مجموعه ای از صفحه ها و بخش های مختلف را شامل میشد که هرکدام نه تنها کاربرد ویژه داشتند بلکه در تزیین و آرایه سازی آنها نیز از اسلوب متفاوت و ویژه آن صفحه ها تبعیت می شد. صفحه های سرآغاز و سرلوح در بسیاری از نسخه ها، به شدت مورد توجه بوده و در تزیین و آرایه سازی آنها اهتمام زیادی شده است. دراین پژوهش از شیوه مطالعه اسنادی و شیوه تحلیل محتوا جهت بررسی الگوهای صفحه آرایی در نسخ مورد مطالعه استفاده شده است. هر نسخه خطی در ایران دارای بخش های مختلفی است که عبارتنداز صفحههای متن، صفحههای متن و نگاره، صفحههای نگاره، صفحهفهرست، صفحهبدرقه، صفحهسرلوح، صفحه آغازین. هریک از این بخش ها به تنهایی و یا در ارتباط با سایر بخش ها دارای روش های بصری مشخص در چیدمان عناصر و کنار هم قرارگیری اجزا و بخش های مختلف هستد. اصول ترکیب بندی صفحه در هر گروه از دسته های ذکر شده مشخصا در طول زمان و تحت تاثیر اصل هنری زمانه تغییرات متنوعی داشته است. مساله اصلی پژوهش کشف روشها و شیوههای بصری حاکم بر صفحه آرایی این بخش از نسخه های خطی و شناخت روند تغییر این اصول است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که فرم ترکیب بندی صفحه های سرلوح تحت تاثیر صفحه سرآغاز بوده و شکل گیری آنها را می توان وابسته به صفحه سرآغاز دانست.
Iranian painting has always appeared in the form of manuscripts. Manuscripts have been admitted to provide artists with the work of coordinating and linking between writing and graphic art and empty spaces, to reach a beautiful and balanced layout of interest to artists. This article attempts to study the evolution of book publishing practices and has a fresh look at the layout of Iranian manuscripts from the Seljuk period to the end of the Safavid period. In this research, the documentary study and content analysis method are used to study the layout patterns in the manuscripts used as the data of the study. Each manuscript in Iran has several sections that include text pages, text and image pages, image pages, page lists, end page, header page, start pages. Each of these sections, alone or in conjunction with other sections, has visually specific visual methods for aligning elements and adjoining components and components. The principles of page composition in each of the categories mentioned above have evolved over time, influenced by the artistic principle of the time. This article deals with various sections of a version that explores the beginning and ending pages over time. Investigating and analyzing the samples showed that clear and regular principles in the Iranian manuscripts page layout in the periods mentioned above, which can be extracted and modeled and used, can be recharged into the page layout of todaychr('39')s Books. The results show that the form of the composition of the header pages is influenced by the start page and their formation can be related to the beginning pages. The simpler header pages were commonly used during first Islamic centuries in Iran, but later on the designs and layouts in these pages ranges and became more complicated.it should be mentioned that the header was first used in order to write the section names in literary books. In Quran the header contains one word mostly the attributes of god. The use of simple sentences in the header parts makes the change in the form of the header in pages. So, these changes led to the use of two different pages in book designing: header page and the start page. The start pages remain simple in design until the Jalayeries era. Most of the start pages do not have ant texts although in later times the attributes of God were used in the start pages of a few of book. After the Safavid era, the start pages were completely illustrated by arabesques and other ornaments. Completely designed and colored in bright and shining colors. During the Safavid era it is the ornamentation which matters and layout of the page obeyed the ordinary types of the time. The header pages are also simple in first Islamic centuries. From Ilkhanid to Safavid the round shapes or ornaments were common in header pages. The simple palmetto or floral motifs beside the geometric patterns were common. Although during the Timurids the header pages became a common part of the books which were designed by Islamic motifs in books but is just during the safavids that the complicated designs were used in the header pages.
خلاصه ماشینی:
بررسی اصول صفحه آرایی حاکم بر ترکیب بندی در صفحههای سرآغاز و سرلوح نسخ خطی ایران(سلجوقی تا پایان صفوی) بیتا مصباح( استادیار، عضو هیئت علمی پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران هانیه صفری دانشجوی کارشناسی ارشد، ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران هادی رحمتی مربی، گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، ایران منصور حسامی چکیده نگارگری ایرانی همیشه در قالب نسخ خطی به ظهور رسیده است.
هر نسخه خطی در ایران دارای بخش های مختلفی است که عبارتنداز صفحههای متن، صفحههای متن و نگاره، صفحههای نگاره، صفحهفهرست، صفحهبدرقه، صفحهسرلوح، صفحه آغازین.
تفاوت تحقیق حاضر با منابع عنوان شده در این است که مقاله حاضر به بررسی شیوههای کتابآرایی به کاررفته در صفحه های سرآغاز و سرلوح در منتخبی از نسخ خطی دوران سلجوقی تا پایان دوران صفوی میپردازد و سپس با استفاده از نتیجه حاصل شده، تلاش دارد تا با روشهای جدید منطبق بر روشهای کهن کتابآرایی، الگوهای نوین در صفحهآرایی کتب امروزی پیشنهاد نماید.
از دوره آلجلایربه بعد نسخ حالت تزیینی بیشتری میگیرند وصفحه سرآغاز آنها مانند نسخه دیوان خواجوی کرمانی و منظومه خسرووشیرین بسیار زیبا با تزیینات پرکار و به سه شیوه یعنی صفحههایی با جدولکشی و حاشیهسازی پرکار، صفحههای زینتیافته با تک ترنج یا شمسه در وسط کادر و نیز صفحه با نگارهها بهکار ر فته است.
این شیوه در دوره صفوی مورد توجه بسیار قرار گرفت و در صفحههای متن استفاده شده است.
از عهد تیموری این کادر پرکار و تزیین شده تبدیل به یک صفحه میشود و تا پایان صفوی به عنوان روشی در کتابآرایی نسخ خطی بهکار میرود.