چکیده:
عدالت جنسیتی از بنیادیترین مفاهیم حقوقی بوده و همواره کانون مباحث و ریشة نزاع گرایشهای فمینیستی با یکدیگر از طرفی و با اندیشمندان اسلامی از طرف دیگر به شمار میآید. شاخصهای عدالت جنسیتی تنها ناظر به تساوی یا تبعیض در هویت اجتماعی، اقتصادی و... آنان نیست؛ بلکه به مثابة نتیجهای تلقی میشود که از درون اشتراک زن و مرد در هویت انسانی و تفاوتشان در جنسیت طبیعی بر میخیزد. شاکله و نوع نگرش محمد شحرور، روشنفکر مسلمان سوری، به عدالت جنسیتی درچارچوب تفکر وی از انسان و به عبارت دیگر از مبانیِ انسانشناسی او شکل گرفته است و در همین راستا شاخصهایی نظری برای آن برشمرده است؛ به طوری که ارائهی هر نوع تحلیل و ارزیابی در باب عدالت جنسیتی از منظر شحرور، نیازمند تحلیل این مبانی است. وی ضمن اذعان به عادلانه بودن نظام حقوق زن در اسلام در مقایسه با دوران جاهلیت، با اعتقاد به عصری بودن نظام حقوقیِ زن و منحصر کردن آن به وضعیت خاص زنان در جزیره العرب، کارآمدیاش در زمان حاضر را انکار کرده و به تبیین جدیدی از نظام حقوقی زن در اسلام پرداخته است. این مقاله به شیوهای توصیفی - تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بیان شاخصهای نظری عدالت جنسیتی از منظر شحرور پرداخته است. در این راستا پس از تأملی در مفهوم عدالت، به ترتیب، چگونگی آفرینش زن و مرد به عنوان اولین مبنا، سهم زن و مرد در برخورداری از فضایل به عنوان دومین مبنا و معیار تفاوت زن و مرد به عنوان سومین مبنا مطرح کرده است. در ادامه پس از بررسی پیوند مبانی انسانشناسی با معیار عملی، به ارزیابی این دیدگاه پرداخته است.
Gender justice is one of the most fundamental legal concepts. It has always been the focus of debate and the root of the conflict between feminist tendencies on the one hand and with Islamic thinkers on the other. Indicators of gender justice do not only refer to equality or discrimination between man and woman in their social, economic, etc. identity, rather, it is the result of male-female sharing in human identity and their differences in natural sex. The structure and attitude of Mohammad Shahroor, a Syrian Muslim intellectual, towards gender justice has been formed in the context of his thinking about human beings and anthropological foundations. In this regard, he has listed theoretical indicators for gender justice; so that the analysis and evaluation of Shahrour's view on gender justice requires the analysis of these principles. He considers the system of woman's rights in Islam to be fair compared to the pre-Islamic era, but by limiting this legal system to the special situation of women in the Arabian Peninsula, he denies its effectiveness at present and gave a new explanation of the woman's legal system in Islam. Using a descriptive-analytical method, this article expresses the theoretical indicators of gender justice from the perspective of Shahroor. After explaining the concept of justice, the creation of man and woman as the first basis, the contribution of man and woman in the possession of virtues as the second basis, and the criterion of difference between man and woman as the third basis are discussed. In the following, after analyzing the connection between anthropological principles and practical criteria, this view is evaluated.