چکیده:
انسان موجودی است کمال طلب که برای نیل به کمال باید متعهد به رعایت آداب و مهارتهایی باشد. این آداب و مهارتها که در مجموع سبک زندگی را می سازد ، با توجه به موقعیت جغرافیایی، قومیتها، فرهنگ و ادیان مختلف، متفاوت خواهد بود. امروزه با عنایت به تغییر تدریجی سبک زندگی مردم در ایران و فاصله جوانان از سبک زندگی ایرانی- اسلامی ، بروز چالشهای متعدد حاصل از آن کاملاً قابل مشاهده است. از این رو، یکی از راه های اصلاح آداب و مهارت های زندگی و دستیابی به سبک زندگی مطلوب ایرانی- اسلامی، رجوع به گنجینه های اصیل دینی نظیر نهج البلاغه و متون فاخر ادبی به ویژه ادبیات تعلیمی ایران نظیر قابوس نامه است. دو اثر ارزشمندی که از سوی پدرانی آزموده برای هدایت فرزندان شان در مسیر پرتلاطم زندگی نگاشته شده اند . از این رو نگارندگان در این مقاله به بررسی آداب و مهارتهای فردی، اجتماعی - فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ارائه شده در هر یک از این دو اثر پرداخته و نشان دادهاند که تا چه حدی شناخت و اجرایی نمودن مهارتهای مشترک در هر دو اثر میتواند در مسیر ارتقاء ارزشهای انسانی و کاهش آسیبهای فردی و اجتماعی مؤثر بوده و جامعه را در دست یابی به سبک زندگی ایرانی – اسلامی رهنمون باشد.
Human is an idealist being that should be obligated to observe some habitudes and skills in order to access to ideal. These
rituals and skills that make up the overall lifestyle, will vary depending on the geographical location, ethnicity, culture and
religions. Today, due to the gradual change in the lifestyle of people in Iran and the distance between youths from the
Iranian-Islamic lifestyle, the emergence of numerous challenges arising from it is quite visible. Hence, one of the ways to
modify the habits and skills of life and the achievement of a desirable Iranian-Islamic lifestyle is to refer to genuine religious
treasures such as Nahj al-Balaghah and literary texts, especially the educational literature of Iran, such as Ghaboosnameh.
Two valuable works written by experienced fathers to guide their children in the turbulent path of life. Therefore, in this
paper, the authors examine the individual, socio-cultural, political, and economical skills presented in each of these two
works and show how much mutual recognition and implementation of common skills In both of these works, it can be
effective in promoting human values and reducing personal and social damage and leading society to achieve an Iranian-
Islamic lifestyle.
خلاصه ماشینی:
همانا تو را به ترس از خدا سفارش مي کنم که پيوسته در فرمان او باشي و دلت را با ياد خدا زنده کني و به ريسمان او چنگ زني ، چه وسيله اي مطمئن تر از رابطه تو با خداست ، اگر سر رشته آن را در دست گيري ؟ » (نامه ٣١ ) البته بايد گفت اميرالمومنين (ع ) با پسري سخن مي گويد که قطعا در راه فرمان خداست و فرايض ديني را انجام مي دهد ، لذا توصيه هاي ايشان کلي تر است ؛ لکن اين توصيه ها هم براي تذکار و يادآوري فرزند است و هم سرمشقي براي نسل هاي آينده .
بدترين غذاها ، لقمه حرام [ است ] » (نامه ٣١ ) عنصرالمعالي نيز با استمداد از آموزه هاي ديني که در انديشه هايش موج مي زند ، با توجه به عدم قبح آن چناني شراب در ايران آن زمان ، توصيه او به فرزند دلبندش براي نوشيدن شراب با تأکيد فراوان بر عدم نوشيدن آن است ؛ لکن به بيان خود او ، با توجه به شرايط جواني و وجود بستر مناسب اين کار در جامعه ، با آرامشي پدرانه به وجوه مثبت و منفي کار اشاره کرده ، از افراط در نوشيدن آن منع ميکند:« اما به حديث شراب خوردن ، نگويم که شراب خور و نيز نتوانم گفتن که مخور که جوانان به قول کسي از جواني بازنگردند...