چکیده:
بخشی از هنر عصر قاجار معطوف به هنرمندان مردمی است و آثار هنری آنان بیشتر در مکانهای مذهبی همچون بقاع متبرکه فرصت ظهور داشته است. این پژوهش با هدف بررسی ارزشهای زیباشناسی دیوارنگارههای بناهای مذهبی این عصر بر اساس صورت و معنا میباشد. نگارندگان در پی پاسخگویی بدین پرسشها هستند: دیوارنگارههای بناهای مذهبی عصر قاجار دارای چه ویژگیهای ساختاری و زیباشناسی هستند؟ ارزشهای زیباشناسی چگونه در نقاشی عامیانه بقاع متبرکه ظهور پیدا کرده است؟ روش تحقیق بر مبنای ماهیت، توصیفی - تحلیلی است و شیوهی گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی بوده است. نتایج حاصل از پژوهش، گویای آن است که ارزشهای زیباشناسی هنرهای عامه در جهت پیوند جامعه صریحا در اثر هنری ظهور نیافته است، بلکه در دل آن نهان شده است. یعنی آنکه این ارزشها و باورهای مذهبی، کل فرایند عرضه اثر را احاطه کرده است و صراحتاً در محتوای اثر هنری قابل مشاهده است.
Part of the art of the Qajar era is focused on folk artists, and their works of art have had the opportunity to appear mostly in the religious places such as the holy shrines. The aim of this study is to investigate the aesthetic values of murals of religious buildings of this era based on the form and meaning relationship. The authors seek to answer these questions: What are the structural and aesthetic features of the murals of Qajar religious buildings? How did aesthetic values emerge in the folk painting of holy shrines? The research method is descriptive-analytical using library resources and field information. The results of the research show that the aesthetic values of folk arts are not explicitly revealed in the work of art, but are hidden in its heart. This means that these religious values and beliefs surround the whole process of presenting the work and are explicitly visible in the content of the work of art.