چکیده:
یکی از مسائل مطرح میان پژوهشگران شیعه و اهل سنت در قرن اخیر، وجود راویان منتسب به تشیع در کتاب صحیح بخاری است. با توجه به اعتبار زیاد این کتاب در جوامع حدیثی اهل تسنن و از طرفی اتهام بخاری به دیدگاه نصب، اهمیت پرداختن به چرایی وجود این راویان در کتاب صحیح بخاری قوّت میگیرد. در این راستا، کسی بهصورت شفاف و مفصّل، به تبیین علت نپرداخته است، ولی با تتبع در آثار موجود، میتوان سه نظریه را که توسط محققان بدان اشاره شده، برشمرد: دیدگاه اول علت را در نقش پررنگ و بیبدیل راویان شیعی جستوجو کرده؛ دیدگاه دوم شوق و انگیزۀ بخاری در اخذ و نشر حدیث را عامل اصلی دانسته است و گروه سوم، حبّ و ارادت بخاری به اهل بیتk و شیعیان ایشان و در نتیجه عدم نصب وی را پیشنهاد داده است. نوشتار پیش رو کوشیده است پس از بیان نارسایی احتمالات پیشگفته، نظریۀ چهارمی دربارۀ این موضوع، در سه گام سامان دهد: ابتدا بهطور مختصر مروری بر مؤلفهها و ممیزات جریانات شیعی صدر اول در قرون متقدم شده؛ در قدم بعدی بر اساس این مؤلفهها و سایر روشهای گفتهشده در متن، نوع تشیع راویان و میزان نقل بخاری از جریانات منتسب به تشیع را تعیین گردیده و در گام نهایی به نارسایی احتمالات گفتهشده در باب حضور راویان شیعی در کتاب بخاری، اشاره و نظریۀ «تفکیک بخاری بین انواع راویان شیعه» را تبیین و تأثیر انگیزههای کلامی و مذهبی بخاری در این مسئله، واکاوی شده است.
One of the issues raised by Shiite and Sunni scholars in the last century is the existence of narrators attributed to Shiism in Bukharichr ('39') s Sahih. Given the great credibility of this book in Sunni hadith societies, and on the other hand, Bukharichr ('39') s accusation of installation, the importance of addressing why these narrators exist in Bukharichr ('39') s authentic book is strengthened. In this regard, no one has explained the cause in a clear and detailed manner.
However, following the existing works, we can enumerate three theories that have been pointed out by scholars: the first view has sought the cause in the prominent and irreplaceable role of Shiite narrators;
The second view considers Bukharichr ('39') s enthusiasm and motivation in receiving and publishing the hadith as the main factor, and the third group proposes Bukharichr ('39') s love and devotion to her Ahl al-Bayt and their Shiites, and consequently her non-installation
The present article has tried to organize the fourth theory on this subject in three steps after expressing the inadequacy of the aforementioned possibilities: First, a brief overview of the components and characteristics of the first-century Shiite currents in the earlier centuries;
In the next step, based on these components and other methods mentioned in the text, the type of Shiite narrators and the amount of narration from the currents attributed to Shiism are determined.
And in the final step, the inadequacy of the possibilities mentioned about the presence of Shiite narrators in Bukharichr ('39') s book is pointed out and the theory of "separation of Bukhari between different types of Shiite narrators" is explained and the effect of Bukharichr ('39') s theological and religious motives in this issue is analyzed