چکیده:
اصحاب حدیث بهمثابۀ مکتبی تمامیتطلب در تمامی حوزههای علوم دینی، در زمینۀ زهد نیز آثار قابل
توجهی بر جای گذاشت. عرصۀ زهدپژوهی نزد ایشان با توجه به گرایشهای دوگانۀ متقدمان و
متاخران، تبلور متفاوتی از حدیثپژوهی را رقم زده است. اگرچه موضوع زهد در قالب نگاشتهای
حدیثی توسط ابن مبارک و ابن حنبل مورد بررسی قرار گرفته، جریانهای اثرگذار بر آنها و همچنین
مبانی متفاوت حدیثی این دو درکی دوگانه را از مفمهوم زهد حاصل آورده است. وجود مکتب فکری
اصحاب حدیث و پدیداری خوانشهای گوناگون حدیث و بهتبع اثرگذاری بر دو محدّث مورد بحث در
زمینۀ زهد نیز شایان توجه است. در این بین؛ داستان سرایی قصّاص نیز در تصویرسازی از زهد
بیتاثیر نبوده است. در جستار پیش رو سعی شده است ضمن بررسی تطبیقی کناب الزهد ابن مبارک
و کناب الزهد ابن حنبل, تفاوتهای آن دو از نظر گستره و موضوعات مطرح در این دو کتاب. مورد
بحث قرار گیرد و از رهگذر جریانهای موجود در سدههای دوم و سوم هجری به تنوع روشهای
زهدگرایانۀ آن عصر اشاره کند.
Summary The Companions of Hadith, as a totalitarian school in all fields of religious sciences, also left significant effects in the field of asceticism. The field of asceticism has given him a different crystallization of hadith research due to the dual tendencies of the early and the late. Although the subject of asceticism has been studied in the form of hadith writings by Ibn Mubarak and Ibn Hanbal, but the influential currents on them as well as the different hadith principles of the two have obtained a dual understanding of the concept of asceticism. The existence of the school of thought of the companions of hadith and the phenomenon of various readings of hadith and consequently the impact on the two hadiths discussed in the field of asceticism are also noteworthy. In the meantime, storytelling has not been ineffective in depicting asceticism. In the present article, while comparatively examining Ibn Mubarakchr('39')s "Book of Asceticism" and Ahmad Ibn Hanbalchr('39')s "Book of Asceticism", the differences between the two in terms of scope and issues in these two books are discussed and through the currents in The second and third centuries AH point to the variety of ascetic methods of that era.