چکیده:
قرآنپژوهان مسلمان، باید شناخت دقیقی از دیدگاههای خاورشناسان درباره مطالعات قرآنی داشته باشند تا بتوانند این دیدگاهها را به بوته نقد گذارند. تحقق این امر، مستلزم آشنایی پژوهشگران با مستشرقان قرآنپژوه و آثار آنان است. مقاله حاضر، بعد از بیان مقدمه در ضرورت این شناخت و نیز معرفی برخی منابعی که به زندگینامه علمی و آثار آنان اشاره کردهاند، به معرفی اجمالی شش خاورشناس قرآنپژوه معاصر و آثار آنان درباره مطالعات قرآنی به ترتیب حروف الفبای فارسی میپردازد. همچنین دیدگاه هریک از آنها درباره یکی از مباحث قرآنی بررسی شده است. در این مقاله، نامهای خاورشناسان قرآنپژوه برجستهای چون: برینر، سلز و ونزبرو به چشم میخورد. بررسی آثار مستشرقان درباره مطالعات قرآنی، نشان میدهد که برخی از آنان یا اثری مستقل درباره قرآنپژوهی بهجای گذاشتهاند یا در کنار مباحث اسلامشناسی، به بحث مطالعات قرآنی پرداختهاند.
The Muslim Qur’anic scholars should have a detailed understanding of the orientalists’ viewpoints toward the qur’anic studies so that they can criticize those viewpoints. The fulfillment of this issue requires them to get familiar with the orientalist qur’anic scholars and their works. After an introduction to the necessity of this understanding and the presentation of some resources on the scientific biography and bibliography of the orientalists, the study at hand briefly introduces six contemporary orientalist qur’anic scholars and their works on the qur’anic studies based on the Persian alphabet order. Moreover, the viewpoints of each of them toward the qur’anic discussions have been examined. In this article, the names of outstanding orientalist qur’anic scholars such as Brinner, Sells, and Wansbrough can be seen. The examination of the orientalists’ works on the qur’anic discussions reveals that some of them have either written a separate work on the qur’anic studies or have addressed the qur’anic studies in line with their Islamic discussions.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر، بعد از بیان مقدمه در ضرورت این شناخت و نیز معرفی برخی منابعی که به زندگینامه علمی و آثار آنان اشاره كردهاند، به معرفی اجمالی شش خاورشناس قرآنپژوه معاصر و آثار آنان درباره مطالعات قرآنی به ترتیب حروف الفبای فارسی میپردازد.
مهمترین آثار فارسی دسته دوم عبارتاند از: 1ـ نقد آثار خاورشناسان، نوشته مصطفی حسینی طباطبائی، در یک جلد كه انتشارات چاپخش آن را در سال 1375 شمسی منتشر نمود؛ 2ـ مستشرقان و تاریخگذاری قرآن، نگاشته محمدجواد اسکندرلو در یک جلد كه انتشارات پژوهشهای تفسیر و علوم قرآن در سال 1385 شمسی چاپ كرد؛ 3ـ مستشرقان و حدیث، اثر سهیلا شینیمیرزا، در یک جلد كه نشر هستینما آن را در سال 1385 شمسی منتشر ساخت.
مهمترین آثار وی بدین قرارند: - «Ascension», Encyclopaedia of the Qur'ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, New York & Koln: E.
البته باید گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات معتبر، معراجی با این کیفیت که طی آن پیامبر( بعد از عروج به آسمانها به میان مردم خویش بازگشته و مشاهدات خود را بیان کرده باشد، در مورد هیچ پیامبری غیر از حضرت محمد( اتفاق نیفتاده است و پیامبر اسلام( ازآنجهت که کاملترین انسانها و والامقامترین آنهاست، معراج او هم کاملتر از همه انبیاء است.
مهمترین آثار او بدین قرارند: - «Adam and Eve», Encyclopaedia of the Qur'ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, 2001, vol.
- «Moses», Encyclopaedia of the Qur'ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, 2003, vol.
- «Abraham», Encyclopaedia of the Qur'ān, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden, Brill, 2001, vol.
Sells, Michael, «Ascension», Encyclopaedia of the Qur'an, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden: Brill, 2001, vol.
Sells, Michael, «Ascension», Encyclopaedia of the Qur'an, edited by Jane Dammen McAuliffe, Leiden: Brill, 2001, vol.