چکیده:
حفظ و پاسداشت نسب، یکی از مقاصد شرع است که ملاک برای قانونگذاری احکامی در اسلام شده است. در درون انسان، نیروی جنسی وجود دارد و برای رفع این نیاز، ازدواج قرار داده شده است. از سوی دیگر، اسلام برای حفظ نهاد خانواده، لواط (همجنسگرایی) را که فطرت سالم و شرع از آن بیزار است و از نظر پزشکی به بیماریهای جسمی، روانی و روحی میانجامد، تحریم کرده و برای آن مجازات قرار داده است. از منظر فقه، لواط، پیامدهایی بر مسئله ازدواج دارد که بر این کار شنیع مترتب میشود. یکی از این آثار، حرمت ازدواج لواطکننده با مادر، خواهر و دختر فردی است که با وی این عمل را انجام داده است. در ماده 1056 قانون مدنی، قانونگذار به پیروی از فقه، به ذکر قانونِ کلی آن که حرمت تزویج با مصادیق یادشده است، بسنده کرده و مشخص نکرده است که آیا عناوینی مانند «پسر» که در قانون آمده است، موضوعیت دارد یا از باب نمونه ذکر شده است؟ آیا این حکم، فقط عناوین سهگانه نسبی (مادر، خواهر و دختر) را در بر میگیرد یا عناوین رضاعی را هم شامل میشود؟ آیا اکراه و اجبار که رافع مسئولیتاند، در این مسئله نیز رافع حرمت تزویجاند؟ مقصود از «عمل شنیع» مذکور در روایات و ماده قانونی چیست؟ این پژوهش، با مراجعه به منابع فقهی و بررسی ادله، در صدد رفع ابهامات یادشده در این ماده قانونی برآمده است. در پایان پژوهش، برای اصلاح ماده 1056 قانون مدنی پیشنهادهایی مطرح شده است.
Preservation of lineage is one of the purposes of Sharia, which has become the criterion for legislating rulings in Islam. Within man, there is sexual desire, and to meet this need, marriage is placed. On the other hand, in order to preserve the institution of the family, Islam has banned and punished sodomy (homosexuality), which is detested by a healthy nature and religion, and which medically leads to physical, mental and spiritual illnesses. From the perspective of jurisprudence, sodomy has consequences for the issue of marriage, one of which is prohibition of a sodomite from marriage with the mother, sister and daughter of the person with whom he committed this act. In Article 1056 of the Civil Code, the legislator, following the jurisprudence, suffices to mention the general law, which prohibits marriage with the above-mentioned examples, and does not specify whether titles such as "boy" mentioned in the law are relevant or exemplary. Does this ruling include only three relative titles; mother, sister and daughter or does it also include breastfeeding titles? Do the reluctance and coercion that generally lead to the removal of responsibility, also remove the prohibition of marriage in this matter? What is the meaning of the "heinous act" mentioned in the narrations and the legal article? This study, by referring to jurisprudential sources and examining the reasons, seeks to eliminate the ambiguities mentioned in this legal article. At the end of the research, some suggestions have been made to amend Article 1056 of the Civil Code.
خلاصه ماشینی:
در ماده ١٠٥٦ قانون مدني، قانون گذار بـه پيروي از فقه ، به ذکر قانون کلي آن که حرمت تزويج با مصاديق يادشده است ، بسـنده کرده و مشخص نکرده است که آيا عناويني مانند «پسـر» کـه در قـانون آمـده اسـت ، موضوعيت دارد يا از باب نمونه ذکر شده است ؟ آيا اين حکـم ، فقـط عنـاوين سـه گانـه نسبي (مادر، خواهر و دختر) را در بر مي گيرد يا عناوين رضاعي را هم شامل مـي شـود؟ آيا اکراه و اجبار که رافع مسئوليت اند، در اين مسئله نيز رافع حرمت تزويج اند؟ مقصود از «عمل شنيع » مذکور در روايات و ماده قانوني چيست ؟ اين پژوهش ، با مراجعه به منـابع فقهي و بررسي ادله ، در صدد رفع ابهامات يادشده در اين ماده قانوني برآمـده اسـت .
اين ماده ، که به قاعده حرمـت ناشـي از لـواط شـناخته شده است (بيات و بيات ، ١٣٩٣: ٤٧٤)، از جهـات گونـاگون ابهـام و اجمـال دارد؛ نخسـت اينکه آيا اين حکم به جز ازدواج دائم ، ازدواج موقت را نيز شامل مي شود؟ آيـا حرمـت ازدواج عناوين يادشده ، بـه جـز فاعـل ، مفعـول را هـم شـامل مـي شـود؟ آيـا حرمـت به وجودآمده ، در صورت هاي اختيار، اکراه و اجبار با هم تفاوتي دارد؟ آيا حکم ، افـزون بر خويشاوندان نسبي، خويشان رضاعي را نيز در بر مي گيرد؟ آيا شـرط سـني در منشـأ اين تحريم دخالت دارد؟ آيا حرمت به عناوين سه گانه اختصـاص دارد يـا اينکـه ديگـر عناوين را نيز در بر مي گيرد؟ اين پژوهش به پرسش هاي يادشده پاسخ خواهد داد.