چکیده:
یکی از زیرساختهای مهم در حوزۀ دانش معناشناسی شناختی، کاربرد طرحوارههای تصویری و استعارههای مفهومی است. طرحوارههای تصویری اغلب حاصل تعامل انسان با جهان خارج است که در قالب مفاهیم انتزاعی شکل میگیرد و ابزاری پایه برای درک بسیاری از مفاهیم ذهنی به شمار میرود. این پژوهش، به بررسی طرحوارههای تصویری در جزء سیام قرآن کریم میپردازد. طرحوارههای تصویری اغلب به لحاظ الگویی جهان شمول و انعطاف پذیر، قابل تطبیق با متون دینی و ادبی میباشد. جستار حاضر در صدد پاسخگویی به این پرسش است که طرحوارۀ تصویری در سه رویکرد "حرکتی، حجمی و قدرتی" که بالاترین بسامد را در جزء سیام از قرآن کریم دارا هستند تا چه حد میتواند الگویی مناسب برای مطالعۀ استعارههای قرآن باشد. در ابتدا پس از ارایۀ تعاریفی دربارۀ مبحث طرحوارههای تصویری و استعارههای مفهومی از دیدگاه معناشناسی شناختی، به تشریح مبانی استعارۀ مفهومی و انواع طرحوارههای به کار رفته در این جزء اشاره میشود سپس به استخراج نمونهها و شاهد مثالهای مطابق با این مفهوم از آیات شریفۀ جزء سیام با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی میپردازیم. بررسیهای به عمل آمده حاکی از آن است که در زیرساخت استعارههای موجود در آیات منتخب، انواع طرحوارهها به چشم میخورد که به عنوان شاهد مثالی از هنجارها و ناهنجاریهای در قرآن از طریق استعارههای حاوی طرحوارههای اجبار، مانع، رفع مانع، تغییر مسیر یا انحراف، نیروی متقابل، جذب و کشش و توانایی از طریق این الگو منطبق و قابل اجرا است.
One of the most fundamental infrastructures in cognitive semantics is the application of pictorial schemas and pictorial metaphores. Pictorial schemas are often the result of human's interaction with the exterior world which are formed in the formats of abstract concepts andare considered as basic instruments for understanding many mental concepts. This research has investigated the pictorial shemas in the thirthieth section of the Holy Qur'an. Such schemas are often adaptive to religious literary texts because of being universal and flexible. The current research is to answer this qouestion that to what extant such pictorial shemas which are used most frequently in the thirthieth section of the Holy Qur'an are categorized into three categories of "kinestic, volumetric, and power"? To what extant such schemas could be considered as proper patterns for studying the Qur'anic metaphors? After giving definitions about pictorial schemas and pictorial metaphores from a cognitive semantics, the researchers have discussed principles of conceptual metaphors and the different schemas used in the thirthieth section of the Holy Qur'an. The next stage is to collect data and instances based on this concept from the verses of thirthieth section of the Holy Qur'an using a descriptive-analytical reearch method. The findings of the research show that the observed infrastructure of metaphors in the selected verses contains different schemas which is a sample instance for the norms and anomalities mentioned in the Qur'an through use of metaphoes containing schemas of force, barrier, resolving the barriers, route change or divergence, reciprocal force, absorption and traction, and ability which all are adaptive and adminstrative based on this pattern.