چکیده:
يسعى هذا البحث الى مقاربة نصية لخطاب وفاء عبدالر ا زق الشعري، في ديوانها مدخل الى الضوء، عبر قراءة نقدية بعيدة عن التقييم الجمالي، والحكم الفني، فالقراءة الحديثة أو المعاصرة ارتأت أن تكون محاورة للنص لا مقيّمة له، وأصبح القارئ فيها - – منتجا ثانيا يعيد تشكيل البناء الفني للنص من جديد. بهذه الرؤية نشرع بق ا رءة الديوان، بحثا عن الدوال الصوفية الموظفة فنيا ضمن المستوى اللغوي، بغية الكشف عن مدلولاتها المكتسبة، واستجلاء المعنى وفق السياق الذي وردت فيه. وتم تقسيم الدراسة على ثلاثة محاور:)الحب، الخمر، المناجاة( شكّلت جانبا خصبا في البناء والمضمون الشعري فكانت من أهم المحددات التي ميّزت تجربة الشاعرة.
The present research aims to investigate Wafaa Abdul Razzaq,s - discourse textually in her collection poems Madkhal Ela Al-Daw (lit. Entrance into the Light) through a critical reading far away from aesthetic evaluation and artistic judgment. Modern reading is considered to be interviewing the text rather than evaluating it. The reader became a second producer reforming the text artistically again.
Through this vision, we started reading the collection looking for Al - Dawal Al - Sofia (The Indicatives cabalistic) employed at the linguistic level .We aim at discovering their acquired indicatives uncovering the meaning in the context. The study is divided into three sections :(hove, wine, soliloquy) forming a rich side in important determiners that made her distinguished.