چکیده:
Charles Dickens consistently evaluates the socio-economic and political conditions of England and reports on cultural developments. In Bleak House, Dickens shed light on some crucial social, political and legal problems found in the systems that governed Victorian English cities and rural areas. Dickens, however, has seen a silver lining in the value of Home and the image of the philanthropist. In this paper, I argue that Dickens portrays England in Bleak House as an antithetical country holding both utopian and anti-utopian notions. The utopian element is symbolized in the ideal house of John Jarndyce, although there are glimpses of anti-utopian techniques within in it. The anti-utopian notions, epitomized in the social and legal conditions of Victorian England, may hold utopian traces, but they also surround the idealistic state and penetrate to disturb its perfect image leading the readers to question the future of real utopian elements in England at that time
یطرح تشارلز دیکینز باستمرار فی روایاته تقییما للظروف الاجتماعیة والاقتصادیة
البیت « والسیاسیة لإنجلترا ویبین التطورات الثقافیة التی تحصل فی مجتمعه. وفی روایته
سلط دیکنز الضوء علی بعض المشاکل الاجتماعیة والسیاسیة والقانونیة الحاسمة ،» الکئیب
التی وجدت فی الأنظمة التی تحکم المدن الفیکتوریة الإنجلیزیة والمناطق الریفیة. ومع ذلک،
فقد سلط دیکنز الضوء علی الجانب المشرق لقیمة المنزل وصورة الرجل المحسن. یتطرق
علی عرض إنجلترا » البیت الکئیب « هذا البحث ومن خلال الترکیز علی روایة دیکینز
کدولة متناقضة تحمل مفاهیم طوباویة ونقائضیة علی حد سواء. یمثل جون جارندیس، إحدی
الشخصیات الرئیسة فی الروائیة، العنصر الطوباوی للرجل المحسن فی المنزل المثالی، علی
الرغم من أن هناک لمحات من الصفات النقائضیة فی داخله. إن المفاهیم المعادیة للطوباویة،
والتی تجسد فی الظروف الاجتماعیة والقانونیة لإنجلترا فی العصر الفیکتوری، قد تحمل آثارا
طوباویة، ولکنها تحیط أیضا بالدولة المثالیة وتعمل علی تعکیر صورتها المثالیة التی تقود
القراء إلی التشکیک فی مستقبل الطوباویة الحقیقیة فی إنجلترا.