چکیده:
تهدف هذه الدراسة إلی شرح جديد لمعنى «العذاب» و «الأجر» في سورة البقرة، بناءً على «الحقول الدلالية» لإیزوتسو والتي ترکّز علی تحدید الکلمات الصمیمة والمفتاحیة و«عمليات الخطاب» المبنية على سيميائية الخطاب المتوتر. هاتان الکلمتان لهما رموز وتعبیران عن شفرات أعطاها الله للبشر على هيئة قوانين لمعرفة الهداية من الضلال. لقد سعت الدراسة إلی الإجابة عن هذا السؤال: کیف تشکّل المقولات مافوق اللغة لکلمتي العذاب والأجر مع أساس تغيير الحياة البشرية وتسبّب البؤس والسعادة من خلال المنهج الوصفي- التحليلي. أظهرت دراسة أنماط التوتر في الآيات المتعلقة بمجالي العذاب والأجر أن العوامل الإدراکية والعاطفية الموجودة في خطاب سورة البقرة تتفاعل مع بعضها البعض وتخلق المعنى في جو متوتر. إضافةً إلى ذلک، فإن الرسم البیاني للتوتر في نطاق الکلمات الصمیمة للعذاب والأجر متقارب ومتزايد. في نظام التوتر علی سبیل المثال يتمّ تکوین قیمة تسمى الأجر بالنسبة للمؤمنین بناء علی الإدراک الحسي والعاطفي، أیضا علی العلاقة بین الهروب من الدنیا والتمسک بحبل الله، وتتکون للکفّار النقطة القیمة التي هي العذاب حسب نزعتهم المادیة وخوضهم في الملذات الدنيوية وعدم اهتمامهم بالآخرة. النموذج المتصور لکلا المجموعتین متجانس وغیر متجانس. في بداية الآيات 1-3، لوحظ نمط التوتر التصاعدي، ولکن في باقي الآیات، لوحظ النمط النزولي أیضا إضافة إلی النوع التصاعدي.
Our purpose is a new explanation about "torment" and "punishment" in Surah Al-Baqara, according the Izutsu's "semantic domain" based on determining key words "discourse processes tension relations. Actually semantic domain means a set of semantic relations in the frame and mental structure among concepts. Each language system has its own set of words, each keyword, along with others, forms a complex network of words, which in semantics is called the "semantic domain". In the Qur’an study, each semantic field in concurrent studies consists of a "focal word" and several "keywords" that together with the sub-words form a complex network of words. This network’s words are closely related with focal word. The focal word is a special word that plays the central role in the semantic field. The imaginary domain is formed around it. Along with focal words, there are words as keywords that explain the semantic category, and like cluster seeds around the focal word, these keywords contain synonyms, antonyms, and instances of that word. In this article, the focal word "torment is introduced in the semantic field of punishment and reward in remuneration field. These two are as prototypes that keywords are formed around them. We show in a descriptive-analytical way how transcendental categories of punishment and Penalty provide the basis for changing life and cause Misery and happiness. By studying in the semantics domain and tension systems pattern in Surah Al-Baqarah, it proved that there is a close relationship between Izutsu categorization and the tension system. Studying the focal words showed that these words are not just a term, Rather selected in the coding form and presented as two linguistic categories, in addition to the first level, which is the descriptive words have a second level called meta-language, makes the meaning of these words well imprinted in mind and convey the exact meaning. These are codes to recognize the guidance from misguidance given by God to human. The results showed that the focal word in the discussion of remuneration in Surah Al-Baqarah is the word "reward". The significant point about this word is that mentioned along with words which indicate the specificity of the reward from God and the absence of fear, sorrow and grief among the believers. The focal word in the discussion of punishment is the word torment, which has a nominal form with attributes such as great, heavy, severe and more severe in all cases. The common point of these compounds is the severity, magnitude, strict and pain of the torment, which fluctuate from low to high, so these focal words - torment and punishment- can be seen in tension axis of increasing and convergent type. The results indicate the dynamics of discourse, the action is "good" and "bad", in action system the believer leaves the negative state to the positive for divine reward, and it’s conversely for the infidels. In tension system, a value formed for believers based on sensory and emotional perception and relationship between worldliness and moving towards the divine string, and infidel suffer punishment due to the eclecticism between apostasy and worldliness. Imaginary pattern for both groups is convergent and heterogeneous stress. There is an ascending pattern of tension at the verses 1-3, but descending in others.
خلاصه ماشینی:
دراسة الحقول الدلالیة للعذاب والأجر في سورة البقرة بناء على سيميائية الخطاب المتوتر فاطمه بختیاری 1 بتول مشکینفام 2 *، حمیدرضا شعیری 3 ** الملخص تهدف هذه الدراسة إلی شرح جديد لمعنى «العذاب» و «الأجر» في سورة البقرة، بناءً على «الحقول الدلالية» لإیزوتسو والتي ترکّز علی تحدید الكلمات الصمیمة والمفتاحیة و«عمليات الخطاب» المبنية على سيميائية الخطاب المتوتر.
الغرض من هذه المقالة هو شرح جديد لمعنى «العذاب» و «الأجر» في القرآن الكريم وخاصة سورة البقرة، بناءً على «الحقول الدلالية» وفقًا لنظرية إيزوتسو القائمة على الكلمات الصمیمة والمفتاحية و«عملية الخطاب» في مجال السيميائية الدلالیة للخطاب القائمة على العلاقة بين التشديد (التوترات الداخلية) والتوسع (التوترات الخارجية).
كيف یتغیّر الشكل الأصلي (علی مستوی المضمون-التعبير) بواسطة الدلالة السيميائية متأثرا بالكلام وتغيّراته، وبالتالي يوفّر أساسا لتشكيل جديد وارتباطات جديدة للتعبير عن المضمون (بالتوتر و مدی (النطاقات) المختلفة)؟ للإجابة عن السّؤالین أعلاه، تقوم هذه المقالة بدراسة مفهوم الحقول الدلالیة من وجهة نظر إیزوتسو والتعاریف العدة للحقول الدلالیة ورموزها ومناقشة نظام التوتر والدراسة عنه في البدایة ثمّ یقوم بتطبیقها علی سورة البقرة إجابة عن الأسئلة المطروحة في الإطار التطبیقي وأخيراً يتمّ عرض نتيجة البحث.
3 معرفة المفاهیم في الحقول الدلالية للكلمات الصمیمة للعذاب والأجر يمكن فحص مفردات لغة القرآن مرتین؛ مرة علی مستوى الكلمات البسيطة ومرة على مستوى الجمل.
یؤدي هذا الاندماج إلى التدفق الدلالي للتوتر وتقع الکلمات الصمیمة والمفتاحیه في طیف المتذبذبة؛ من ناحية أخرى، فإن آراء إيزوتسو تکون بشكل افتراضات مجردة، ومن أجل تحویل هذه النظریة إلی طريقة عملية، تتناول المقالة دراسة الحقول الدلالیة بناء على سيميائية الخطاب المتوتر.
يمكن وضع هذا التقارب بين التوتر والمدى في الرسم البیاني الآتي (1): (راجع إلی الصورة علی الصفحة) الشكل 1.