چکیده:
اعتقاد به «خلود دوزخیان در جهنم» مسئلهای است که هم فیلسوفان، متکلمان، و اندیشمندان مطرح کردهاند و هم در شرع مقدس مطرح شده است. خلود دوزخیان به معنای زیستن همیشگی آنان در دوزخ و عالم پس از مرگ است؛ بدین معنا که برخی از آنان برای همیشه در جهنماند و از نعمتهای خدا محروم خواهند شد و پیوسته در رنج و عذاب به سر خواهند برد. پرسش این پژوهش آن است که: خلود دوزخیان در جهنم، از منظر آیات قرآن کریم به چه معنا است؟ و صدرالدین شیرازی چه تفسیری ذیل آیات مربوط به این موضوع دارد؟ درباره خلود و دوام در عذاب، ایراداتی مطرح شده که از جمله آنها مخالفت خلود در عذاب با رحمت واسعه الاهی، عدالت او و فطرت الاهی است. این پژوهش با روش توصیفیتحلیلی و بر اساس استدلال استنتاجی، خلود دوزخیان در آتش را از دیدگاه آیات و روایات بررسی میکند و ضمن تبیین این نظریه به تشریح نظریه ملاصدرا و تنقیح آن میپردازد.
Belief in the immortality of the people of Hell is an issue that has been raised by philosophers, theologians, and thinkers, as well as the holy sharia. The immortality of the people of Hell means that they will live forever in Hell and the hereafter; it indicates that some of them will be in Hell forever and will be deprived of the blessings of God and will be in constant torment. The question of this research is: What is the meaning of immortality of the people of Hell from the perspective of the verses of the Holy Quran? And what is the interpretation of Sadr al-Din Shirazi on the verses related to this subject? Regarding immortality and permanence in torment, some objections have been raised, including the opposition of immortality and permanence in torment to the vast divine mercy, God' justice and divine nature. Using a descriptive-analytical method and based on inferential reasoning, this research examines the immortality of the people of Hell in fire from the perspective of verses and hadiths and while clearing up this theory, explains Molla Sadra's theory and revises it.
خلاصه ماشینی:
پرسش این پژوهش آن است که: خلود دوزخیان در جهنم، از منظر آیات قرآن کریم به چه معنا است؟ و صدرالدین شیرازی چه تفسیری ذیل آیات مربوط به این موضوع دارد؟ درباره خلود و دوام در عذاب، ایراداتی مطرح شده که از جمله آنها مخالفت خلود در عذاب با رحمت واسعه الاهی، عدالت او و فطرت الاهی است.
2. خلود دوزخیان از منظر قرآن کریم قرآن کریم در آیات متعددی به موضوع «خلود دوزخیان» پرداخته و آن را برای غیر کسانی که به راه حق ایمان آوردهاند (کافران و مشرکان) مسلم و بدیهی میداند (طباطبایی، 1350: 94)، اما در اینکه مراد از «خلود» چیست و مختص چه کسانی خواهد بود، جای بحث و بررسی است.
بر اساس این آیات و آیاتی مشابه آن، برخی از مفسران قرآن کریم قائل به جاودانگی برخی از انسانها در دوزخ شدهاند و برای آن ادلهای ذکر کردهاند و برخی دیگر با اقامه دلایلی، خلود به معنای «اقامت دائمی در جهنم» را مردود دانستهاند و مطالبی دیگر برای تبیین و تفسیر این آیات ذکر کردهاند؛ در اینجا به برخی از ادله موافقان و مخالفان خلود اشاره میکنیم و در ادامه دیدگاه ملاصدرا و ادله وی را تبیین خواهیم کرد.
[in Arabic] Journal of Imamiyyah Studies Vol. 6, No. 12, March 2021 {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} Fundamentals of Anti-oppression in Islam and the Role of Eulogists in Spreading the Spirit of Anti-oppression in Society1 Abbas Heydarzadeh* Mahdi Farmaniyan Naser Mohammad .