چکیده:
سبک رئالیسم جادویی غربی با تصوّف و متون عرفانی فارسی، پیوندی ناگسستنی دارد. اذعان برخی از بزرگان این سبک، به مطالعهی آثار ادب فارسی چون هزار و یکشب و نوشتههای عرفانی فارسی چون منطق الطّیر، و آشنایی با شخصیتهای برجستهی عرفانی چون عطّار نیشابوری، پیشینهی این سبک ادبی را به تصوّف و عرفان میرساند. از نظر محتوایی نیز نوشتههای عرفانی با آثاری که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شدهاند، مشابهت زیادی دارد. اساسیترین مشخصهی آثار رئالیسم جادویی، درهم آمیختن واقعیت و فراواقعیت است که در نوشتههای عرفانی، به ویژه کرامات و معجزاتی که از عرفا نقل میشود، به وفور قابل مشاهده است.
هدف این پژوهش، بررسی کتاب اسرار التوحید و کشف تشابهات و تمایزات مؤلفه های سبک رئالیسم جادویی با حکایات این اثر برجستهی عرفانی است. نویسندگان این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی نشان می دهند که با وجود اختلاف موضوع و محتوای این اثر با منابع داستانی سبک رئالیسم جادویی، بسیاری از مؤلفه های این سبک غربی در حکایات کتاب مورد مطالعه مشاهده می شود. هر چند اختلافاتی نیز در شیوه ی ارائه ی آن با این سبک وجود دارد. این بررسی نشان می دهد که چرخش زمان روایت و پیچیدگی پیرنگ که از مؤلفههای سبک رئالیسم جادویی است در اسرارالتوحید دیده نمیشود،. در حالی که دیگر مؤلفه های این سبک را می توان در اثر مورد بررسی ردیابی نمود، البته متناسب با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی جامعهی نویسنده و اساطیر بومی سرزمین وی.
The style of magical realism is inextricably linked with Sufism and Persian mystical texts. Acknowledging some of the greats of this style, studying Persian literary works such as One Thousand and One Nights and Persian mystical writings such as Mantiq al-Tair and getting acquainted with prominent mystical figures such as Attar Neyshabouri, brings the background of this literary style to Sufism and mysticism. In terms of content, mystical writings are very similar to works written in the style of magical realism. The most fundamental feature of the works of magical realism is the combination of reality and transcendence, which can be seen abundantly in mystical writings, especially the miracles and miracles that are narrated from mystics. In this study, while examining the similarities and differences between the style of magical realism and the anecdotes of the Asrar ot Towhid - as one of the prominent mystical writings - the various components of this literary style are expressed along with examples from this book. Revealed in the style of magical realism.
خلاصه ماشینی:
- کدام مؤلفه هاي رئاليسم جادويي در اسرارالتوحيد قابل مشاهده است ؟ - تشابهات و تمايزات مؤلفه هاي رئاليسم جادويي در اسرارالتوحيد با آثار معروف اين سبک چيست ؟ ٢-١- پيشينه پژوهش در ميان منابع ادبيات فارسي در لابه لاي کتاب هايي مانند "درآمدي بر داستان نويسي و روايت شناسي" فتح ا...
بينياز(١٣٨٧) و "هويت شناسي ادبيات و نحله هاي ادبي معاصر" کامران پارسي نژاد(١٣٨٧) و پيش از اين ها در کتاب "مکتب هاي ادبي " رضا سيد حسيني(١٣٨١)، و اندک صفحاتي به رئاليسم جادويي اختصاص داده شده است .
نويسنده گاهي وقايع فراواقعي و ماورايي را به عنوان کرامات ابوسعيد در حضور شخصيت هاي برجسته ي آن زمان حکايت ميکند که از نظر مخاطبي که با ديد منطقي امروزي به رويدادها مينگرد، شگفت انگيز مينمايد اما همين حکايات خيالي، براي عده اي شايد بسيار واقعي باشد.
به ويژه که انديشه هاي عرفاني و ارزش معنوي شخصيتي بزرگ چون ابوسعيد ابوالخير، براي معتقدان به شيخ حجت ، و براي ديگر مخاطبان دليلي محکم براي باور کردن اين ماجراهاي عجيب است .
تفاوت وجود افسانه و جادو در رئاليسم جادويي با داستان هاي خيالي و پريان در اين است در سبک رئاليسم جادويي، مسائل افسانه اي در زمينه ي واقعي و رئاليستي شکل مي گيرد و به گونه اي بيان مي شود که گويا اين نوع مسائل در زندگي عادي رواج دارد و کسي از مشاهده ي آن ها احساس شگفتي نمي کند.
وجود موجودات افسانه اي و شخصيت هاي اسطوره اي در حکايات اسرارالتوحيد با پس زمينه ي رئاليستي نيز يکي از شباهت هاي ميان اين اثر با آثار رئاليسم جادويي است .