چکیده:
گرایش به دین ریشه در کنه آدمی دارد و سبب اعتقاد اوست به امور وحیانی،
با تعدد مبانی که در درازنای تاریخ در همه جوامع دگرباورانی نسبت به دین و
انگاره های آن پدید آورده و اقل جمعیت جامعه را در برابر اکثر آن جلوه گر
می نماید. همواره بحث در باب حقوق و دامنه آزادی اقلیت های مذهبی مطرح
و دولت ملزم به رعایت حقوق این بخش از اجتماع می باشد . در رساله حقوق
امام سجاد (ع) بر وفای به عهد و حسن سلوک و رفتار با اقلیت های دینی و
آزادی مذهبی تاکید شده که با مداقه در آن می توان وظایفی بر ای دولت
اسلامی مطرح، و او را ملزم به رعایت آنها در رویارویی با اقلیت ها نمود،
باشد که پیشرو بودن
خلاصه ماشینی:
در باب اقليت ها جداي از معني تحت اللفظي واژه اقليت بايد به تعريف حقوقي آن نيز پرداخت هرچند در اعلاميه ها و ساير اسناد حقوق بشري به تعريفي جامع در مـورد آنها پرداخته نشده است و در بخش دکترين هم با تعدد و تکثر عقايد و تعاريف رو بـه رو هستيم ، اما شايد بهترين نمونه براي تعريف اقليت ها اشاره به گفتـار ديـوان دائمـي دادگستري بين المللي ١ در پاسخ به سوال رئيس کميسيون مخـتلط کنوانـسيون يونـاني - بلغاري در تعريفي از جامعه ملل در نظام معاهدات اقليت ها باشـد کـه بيـان مـي دارد: «گروهي از اشخاص که در کشور يا سرزميني خاص زنـدگي مـي کننـد و داراي نـژاد، مذهب ، زبان و سنت هاي خاص خود هستند و به واسـطه ي هويـت مـشترک نـژادي ، مذهبي و زباني و سنتي با يکديگر احساس همبستگي دارند و سنت ها و آئين خـود را حفظ مي نمايند و فرزندانشان را براساس فرهنگ و سنت هـاي خـويش آمـوزش مـي دهند و در اين راستا به ياري همديگر برمي خيزند.
) با نگاهي به پيشينه تاريخي اقليت هاي دينـي و توجه به آيات و روايات اين طور مي توان گفت که اين اقليت هـاي دينـي نـام بـرده شده در قرآن کريم در سوره مبارکه بقره و آل عمران و ديگر آيات قرآن کـه بـه عنـوان اهل ذمه و اهل کتاب شناخته مي شوند را مي شود مشمول اين عقيده صحيح دانـست ٢ که تضميني براي رشد شرافت انساني است زيرا که نبوت و ارسال انبيا الهي هدفي جـز توحيد و يگانه پرستي ندارد و خود مايه وحـدت اسـت نـه اسـباب تفرقـه و انـشعاب (قرائتي ،١٣٧٩،ج ٢، ص٩٩) در واقع هدف از ارسال رسل نماياندن راه حقيقي و نشان دادن سبقه توحيـد عملـي براي انسان است تا کلمه توحيد را گرفته و آن را ضمير انعکاسي افکار و افعال خويش در زندگي اجتماعي قرار داده تا در نهايت منتهي به وحـدت و يکتـايي خداونـد باشـد.