چکیده:
نسخه خطی نهجالبلاغه دوره صفوی از نفایس خطی گنجینه اسناد کتابخانه ملی است، شیوهی اجرای سنتی این اثر، حاکی از دانش بصری خوشنویس و خلاقیتهای منحصر به فرد آن در مدیریت متن نوشتاری است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که تذهیب و نوشتار در نسخه خطی نهج البلاغه متعلق به دوره صفوی چه فضای بصری و معناشناختی را در مخاطب ایجاد میکند و چه مبانی و اصول بصری در ایجاد این فضای حسی تاثیر گذارند. هدف از تحقیق تبیین جنبههای معنایی و بصری تاثیرگذار صفحهآرایی نسخه خطی نهج البلاغه به عنوان بخشی از گرافیک سنتی دوره اسلامی است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است، روش گردآوری مطالب کتابخانهای، از طریق فیشبرداری و تصویرخوانی است. بر اساس مطالعات انجام شده میتوان نتیجه گرفت: خلق این اثر خطی توسط خوشنویس شیعه با عشق به زیبایی و اشراق به حقایق وجود الهی و تزکیه نفس همراه است و هماهنگی میان تذهیب و نوشتار در انتقال معنای حسی آرامشبخش در برخی صفحات وجود دارد. تمهیدات بصری، انتقال معانی ویژه مانند هماهنگی و آرامش، حرکت بصری و جوشش، ریتم و ضرباهنگ، تیرگی و روشنی، دوری و نزدیکی، تضاد و تباین را به دنبال دارد. کاتب این اثر، اصول سازماندهی تصویر مانند هماهنگی، تضاد، تعادل، تسلط، حرکت و تناسب، را برای انتقال معنای حسی، جلب نظر و هدایت بصری مخاطب به کار برده است.
The manuscript of Nahj al-Balaghah belonging to the Safavid period is one of the treasures of the National Library's treasury of documents. of writing this work by the traditional way shows the visual knowledge of the calligrapher and his unique creativity in managing the written text. Its layout is written with distinct visual arrangements. The present study seeks to answer the question of what visual and semantic space creates a visual and semantic space in the audience in the manuscript of Nahj al-Balaghah belonging to the Safavid period and what visual principles and basics influence the creation of this sensory space. The hypothesis of researching the beauty of form and content in a linear work owes much to the heartfelt belief in Islamic-Shiite teachings as well as the creative use of framing and page layout management based on the principles of image organization to convey meaning to the audience Creating a relaxing and amazing atmosphere for the audience of the present age. The purpose of this research is to explain the semantic and visual aspects of influential page layout of Nahj al-Balagheh manuscript as part of the traditional graphics of the Islamic period. The research method is descriptive-analytical, the method of collecting library materials is through phishing and image reading. Based on the studies, it can be concluded: The creation of this manuscript by Shiite calligrapher is associated with love of beauty and enlightenment to the truths of divine existence and self-cultivation, and provides the background for the creation of aural writing on the page, the beauty of form in the Nahj al-Balaghah manuscript, it owes much to the use of conventional and creative frameworks formed the basis for the formation and management of writing. There is a harmony between gilding and writing in conveying a soothing sensory meaning on some pages. Visual arrangements follow the transmission of special meanings such as harmony and calmness, visual movement and effervescence, rhythm and rhythm, darkness and light, distance and proximity, contrast and contrast. The author of this work has used the principles of image organization such as harmony, contrast, balance, mastery, movement and proportion, to convey the sensory meaning, attract the view and visual guidance of the audience.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مطالعات انجام شده ميتوان نتيجه گرفت : خلق اين اثر خطي توسط خوشنويس شيعه با عشق به زيبايي و اشراق به حقايق وجود الهي و تزکيه نفس همراه است و هماهنگي ميان تذهيب و نوشتار در انتقال معناي حسي آرامش بخش در برخي صفحات وجود دارد.
تحليل ويژگيهاي بصري صفحه آرايي يک نمونه نسخه خطي نهج البلاغه متعلق به دوره صفوي بر اساس اصول سازماندهي تصوير مسئله مورد توجه اين پژوهش قرار گرفته است تا به اين پرسش پاسخ دهد که چه مولفه هاي زيباييشناختي زمينه تاثيرات صوري نسخه خطي بر مخاطب را در همراهي با محتواي اثر ايجاد ميکند.
ظهور زيبايي در محتواي نسخ خطي ديني متعلق به دوره اسلامي نسخه خطي نهج البلاغه به قلم محمدمهدي شريف تبريزي نگاشته شده در دوره صفوي به شماره شناسه ٨١٢٦٣٥ در مجموعه نسخ خطي کتابخانه ملي اثر خطي است که از آن ميتوان به عنوان جلوه اي از هنر ديني ياد کرد زيرا"شريف ترين هنر بصري در جهان اسلام ، خوشنويسي است " (بورکهارت ،١٣٨١، ١٥٠) و هنر ديني با تحقق حقيقت ، ظهور عوالم ديني، عشق حقيقي، صفاي دل و اتصال به عوالم مجرد رابطه دارد( ريخته گران ،١٣٨٠، ١٦).
(تصوير ٨ ) | 18 (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصوير ٨: صفحه گشايش کتاب نهج البلاغه دوره صفوي، تسلط بصري در بخش هاي تذهيب شده از طريق جذابيت رنگ و تسلط بصري در تغيير جهت نوشتار در حاشيه هاي نسخه خطي نهج البلاغه Figure 8: Opening page of the book Nahj al-Balaghah of the Safavid period, visual mastery in the gilded sections through the charm of color and visual mastery in changing the direction of writing in layout of Nahj al-Balaghah manuscript در تذهيب نقوش گياهي بر زمينه نيلي سطح متعادلي از اثر را مزين کرده است .