چکیده:
یکی از آموزههایی که قرآن کریم مردم را به آن فراخوانده است امر به معروف و نهی از منکر است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به آراء مفسران قرآن در پی آن است که جهانشمولی امر به معروف و نهی از منکر و نیز آثارجهانی آن را مورد بررسی قرار دهد. سوال اصلی پژوهش این است که آیا امر به معروف و نهی از منکر و آثار آن تنها شامل امت اسلامی می باشد یا در تمام ادیان جریان دارد.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که این اصل، ریشه در فطرت انسانها دارد و در میان اقوام گذشته و ادیان پیش از اسلام نیز وجود داشتهاست مانند: مذمت امتهای گذشته، نفرین حضرت داود و عیسی (ع)، و مذمت قرآن نسبت به احبار و رهبان اهل کتاب، توصیه لقمان به فرزندش در عمل به این اصل.
همچنین اطلاق آیاتی که با خطاب «ای انسان» به این فریضه فراخوانده است جهانشمولی آن را نشان میدهد.
عمل به این اصل و ترک آن برخی پیامدهایی فراگیر و جهان شمول دارد. بهعنوان مثال: «تعالی جامعه»، «نجات از عذاب عمومی الاهی» و «نجات از خسران حتمی». همانطور که «دچار شدن به لعنت خدا و انبیاء»، «عذاب سخت جهنم» و «شریکبودن در جرم مجرمان»، ازجمله آثار عمومی ترک این واجب الاهی است.
One of the teachings that the Holy Quran has called people to order to good deeds and forbidding the evil ones. this article, with a descriptive-analytical method and referring to the opinions of the commentators of the Qur'an, seeks the universality of order to good deeds and forbidding the evil ones and examine its global implication. The main question of the research is: whether the order to good deeds and forbidding the evil ones and its effects are universal or not?
The findings of the present study showed that this principle is rooted in human nature. And it has existed among the past tribes and pre-Islamic religions, such as: The condemnation of the previous nations, the curse of Prophets David and Jesus (pbuh), and the condemnation of the Qur'an towards the monks and monks of the People of the Book, Loqman advised his son to practice this principle. Also, the application of the verses that have been called to this duty by “human being” (Nas) shows its universality. Practicing this principle and abandoning it has some pervasive and universal consequences; For example: "the exaltation of society", "salvation from the general divine torment" and "salvation from certain losses". As "suffering from the curse of God and the prophets", "severe punishment of hell" and "sharing in the crime of criminals", are among the general effects of leaving this divine obligation.