چکیده:
جریان فکری جماعت گرایی و نقد این مکتب بر آموزههای معرفتی لیبرالیسم فرصتی برای گفتمان اسلامی فراهم نموده است، تا با تاکید بر آموزههای معرفتی مشترک فضایی را در چارچوب تعامل، صلح و امنیت برای زیست مسلمانی مطلوب در حوزههای نظری و عملی فراهم نماید. از این منظر مفهوم عدالت مرکز ثقل این گفتمان محسوب میشود. در ذیل مفهوم عدالت، مفاهیم مشترک بین دو جریان فکری اسلام و جماعت گرایی واکاوی میشود. فضیلت گرایی، پیشینی بودن خیر، چند فرهنگ گرایی، تبیین جایگاه سنت و ارزشها، تاکید بر جماعات، از مهمترین گزارههایی هستند که مبانی نظری مشترک جریان فکری جماعت گرایان و اسلام را تشکیل میدهند. این تحقیق با هدف تبیین جایگاه مفهوم عدالت در اندیشۀسیاسی اسلام، با نگرشی تطبیقی و با روش هرمونتیک "کوینتن اسکینر" به بازخوانی و واکاوی متون میپردازد.
The intellectual flow of congregationalism and the critique of this school on the epistemic teachings of liberalism provide an opportunity for Islamic discourse to provide a common space of epistemic teachings in the framework of interaction, peace and security for a favorable Muslim biologist in theoretical and practical fields. . From this perspective, the concept of justice is the center of gravity of this discourse. Under the concept of justice, there are common concepts between the two intellectual movements of Islam and communism. Virtuosity, a priori of goodness, multiculturalism, the explanation of the place of tradition and values, the emphasis on communities, are among the most important propositions that form the common theoretical foundations of the intellectual flow of congregations and Islam. The purpose of this research is to explain the position of the concept of justice in the Islamic thought of Islam, with a comparative approach and with the hermetic method of Quintana Skinner, to refine and analyze texts.
خلاصه ماشینی:
بررسی تطبیقی گفتمان عدالت در اندیشۀ سیاسی امام خمینی (ره )و جماعت گرایان 1 نیلوفرچینی چیان 2 ملک یحیی صلاحی 3 صادق زیبا کلام 4 ابوالقاسم طاهری چکیده جریان فکری جماعت گرایی و نقد این مکتب بر آموزه های معرفتی لیبرالیسـم فرصـتی برای گفتمان اسـلامی فراهم نموده اسـت ، تا با تاکید بر آموزه های معرفتی مشـترک فضـایی را در چارچوب تعامل ، صـلح و امنیت برای زیسـت مسـلمانی مطلوب در حوزه های نظری و عملی فراهم نماید .
بر این اسـاس به عنوان مطالعۀ موردی آراء بنیان گذار انقلاب ، امام خمینی (ره ) در رابطه با موضـوع عدالت مورد بازخوانی قرار گرفته اسـت .
مبانی نظری گفتمان عدالت در آراء امام خمینی (ره ) بدیهی اسـت که چارچوب های فکری نظام جمهوری اسـلامی را اندیشـه متفکران و بنیانگذار آن باید واکاوی نمود.
به عقیده ایشـان کسی که بر مسـلمین و جامعۀ بشری حکومت دارد همیشه باید جهات عمومی و منافع عامه را در نظر گیرد ) خمینی ١٣٩٦:٩٤) ٧- مناسبات اخلاق (خیر) با فقه (حق ): هرچند بر اســاس مکتب اخلاقی امام ، اخلاق افلاطونی و ارســطویی به ســبب جدایی از توحید نبوی دارای نقص اسـت ولی در رابطه با فلسـفه اخلاق می توان ایشـان را متفکری غایت گرا ، فضـیلت محور و قائل به مطلق بودن قضـایای اخلاقی دانسـت ایشـان دامنه اخلاق را برای رسـیدن جامعه به سـعادت و فضیلت عدالت در تمامی ابعاد سیاسی ، اجتماعی و اقتصـادی جامعه گسـترش می دهند .