چکیده:
یکی از مسائلی که در راستای انتقاد به نظام حقوقی – فقهی اسلام از سوی مخالفان مطرح میشود، مسئله توصیه قرآن کریم به زدن زنان در صورت خودداری از فرمانبری همسر است. منتقدان میگویند: 1. تجویز زدن زنان، از سوی قرآن با کرامت آنان سازگار نیست. ؛ 2. این حکم میتواند زمینهساز خشونت خانوادگی یا تشدید آن شود. ؛ 3. زدن زن نه تنهانهتنها او را به راه نمیآورد، بلکه موجب نفرتانگیزی و عامل مضاعفی برای سرکشی او میشود. ؛ 4. مردی که زنش را میزند و او را مجبور به همخوابی میکند، از این آمیزش اجباری و دردناک چه سودی میبرد؟! 5. این حکم یکی از دلائلی است که اتهام ترویج خشونت، زنستیزی و مردسالاری درباره اسلام را توجیه و تبیین میکند! . در نوشتار حاضر ضمن ارائه تبیین جامع و تازهای از بعد فقهی این مسئله، به تحلیل و توضیح اهم حکمتهای روانشناختی و تربیتی موجود در این راهبرد قرآنی پرداختهایم.
خلاصه ماشینی:
com چکیده: یکی از مسائلی که در راستای انتقاد به نظام حقوقی – فقهی اسلام از سوی مخالفان مطرح میشود، مسئله توصیه قرآن کریم به زدن زنان در صورت خودداری از فرمانبری همسر است.
از این روازاینرو در توصیهها و آموزههای دینی، همچنان که مردان را به مراقبت از اخلاق، دینداری و الگوهای رفتارهای خانواده خود توصیه و تکلیف شدهاند (تحریم: 6؛ طه: 132)، بر مدارا (کلینی، ج ، ج2، ص ، ص118؛ مجلسی، 1403، ج ، ج73، ص ، ص367)، حسن خلق (نوری، ج ، ج14، ص ، ص244) و رفتار نیک آنان با اهل خانه، خصوصاً بهویژه همسران و دختران، توصیه و تأکید فراوان شده است (طبرسی، 1412 ق، ص ، ص197؛ ابنبابویه، 1378 ق، ج ، ج2، ص ، ص38).
نیز مقصود آیه این نیست که هر زنی را که حاضر به تمکین جنسی در برابر همسر نشد، بزنید تا حاضر شود و مانند جسمی بدون روح و اراده، در برابر مرد تمکین کند؛ زیرا با تکیه بر دکترین اسلام در بر پایی بنیان خانواده، یعنی مودت و رحمت (روم: 21) و راهبردهای گوناگونی که برای تنظیم روابط همسران و حل مشکلات و نابسامانیهای ارتباطی خانواده در آیات (بقره: 229، 230، 231، 232؛ نساء: 4، 19) و روایات (رک: (ر.
مرحله اول: راهبرد شناختی – انگیزشی (فعظوهن): توصیه قرآن کریم این است که مرد مؤمن با دریافت علائم رفتاری دلالت کنندهکننده بر نافرمانی و بی مبالاتی از سوی زن، در گام نخست باید او را موعظه کند.