چکیده:
برخی کلمات در زبان فارسی بهمرور نقش معنایی خود را از دست دادهاند و به دایره کلماتی اضافه شدهاند که معنای لغوی آنها از دست رفته است و تنها در تعارفات رسمی استفاده میشوند. این دست کلمات به همراه چند مولفه فرهنگی دیگر همچون کتابهای نفیس، ظروف تزیینی و پدیده کپی پیست کردن در رسانه های اجتماعی میتوانند نشانهای بر اهمیت تزیین در فرهنگ عمومی مردم باشد. نقش تزیین در زندگی هر روز آنچنان زیاد شده است که دیگر گویی به چشم نمی آید. اگر فرایندی که تزیین را به یک مولفه نادیدنی تبدیل کرده است فرایندی است که برخی مولفه های فرهنگی دیگر را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و نمایانگر ناآگاهی ما از فرهنگی است که در آن زیست میکنیم، در حقیقت تزیین یک مولفه فرهنگی مهم در ابعاد گوناگونی از فرهنگ ایرانی است که در اشیاء خانه، محل کار و زبان فارسی به روشنی خود را نشان میدهد و نمایانگر تجربه زیست ایرانی است که ظاهر امور را به درک واقعی از روابط جهان ترجیح میدهد.
خلاصه ماشینی:
او همچنين به اين نتيجه رسيد که زيبايي و تعادل عام در نقاشي شکل آفريني نو محصول رابطه و برهمکنش دو سويه اضداد (عناصر سازنده تصويري) بر هم و خنثي سازي دوگانگي آنها به يک کليت واحد است .
موندريان در مقالاتش به دفعات بر لزوم تضاد دوگانه بين عناصر نقاشي و در ترکيب بندي تاکيد کرده و آن را پيش نيازي براي ايجاد رابطه بصري بين عناصر نقاشي و حصول وحدت و تعادل در نقاشي شکل آفريني نو دانسته است : "براي درک مفهوم وحدت ، ما نياز به شناخت دوگانگي در همه [ابعاد] زندگي داريم .
او شرط بيان تعادل را، همانطور که از تحليل اصول چهارم و پنجم نيز دريافتيم ، تعامل هر دو نوع رابطه مذکورتبيين کرده است : "رابطه مکاني [خطوط ] به تنهايي و بدون روابط متعادل شده اندازه [بين پلانها] قادر به بيان تعادل نيست " (٨٥ :١٩٢٠-١٩١٩ ,Mondrian).
(1923a: 173-174 ١٢- اصول پنجم و ششم : روش و پيش شرط هاي لازم براي بيان ريتم موندريان در اصل پنجم به چگونگي حصول ريتم در نقاشي شکل آفريني نو اشاره کرده است .
اگرچه در اصل ششم ارجاعي به مفهوم ريتم و تعادل نشده ، ولي موندريان در ديگر مقالاتي که پيش از تدوين اصول نقاشي شکل آفريني نو نگاشته ، تکرار و تقارن را در ارتباط با اين مفاهيم بکار برده است .