چکیده:
چکیده از مباحث چالشی میان متکلمان مسلمان بحث صفات خبری ذاتی خداوند و اندیشههای متفاوت آنان در این مسأله است. نوشتار حاضر میکوشد با روش کتابخانهای و شیوه توصیفی تحلیلی اندیشهی ابومنصور ماتریدی را با استفاده از دو اثر قطعی به جای مانده از وی و نیز تفکر پیروان مکتب ماتریدیه پیرامون معناشناسی این مسأله بررسی و تحلیل نماید. ابومنصور ماتریدی و سایر ماتریدیان صفات خبری ذاتی خداوند را از متشابهات و یا دارای کاربرد مجازی دانسته، تمسک به ظاهر این دسته از الفاظ و عبارات را، به دلیل اینکه، منجر به تشبیه و تجسیم خداوند میشود جایز نمیدانند. ماتریدی گرچه در التوحید به جهت فضای فکری فرهنگی ماوراءالنهر که متأثر از جریان حدیثگرایی بود از اندیشه تفویض جانبداری کرده، اما در تأویلات اهلالسنة به سبب رویکرد عقلگرایی و تمایل حنفیان به رأی و قیاس ، ظواهر الفاظ حاوی صفات خبری ذاتی خداوند را، بر اساس دادههای عقلی، آیات محکم قرآنی و نظریات اهل لغت، تأویل نموده و از هر صفتی معنایی متناسب با توحید و یگانگی خداوند، اراده کرده است. ضمن آنکه با تضعیف دقت نظر ماتریدی در التوحید، رویکرد تأویل نزد وی تقویت میشود. واژگان کلیدی: صفات خبری ذاتی، ابومنصورماتریدی، تأویل، تفویض، معناشناسی.
One of most important and challenging issues between the Muslim theologians is the topic of divine essential narrated attributes. There are different thoughts between them, even some of them are contrast with some other. This present paper analyzes and evaluates views of Abu Mansour Maturidi as founder of Maturidieh theology school about semantic this topic by using the tow important works of him that he has written certainly and other works that are written probably by him and his follower. In opining of Abu Mansour Maturidi and his followers topic of divine essential narrated attributes is an ambiguous issue (Mutashabih). They believe these attributes only have figurative usage. They don’t believe to words appearance of the attributes because that culminates in anthropomorphism (tashbih and tajsim (. Mutoridi in AL-Tohid advocates the thought of delegation because there are cultural and intellectual attitudes in Mavaro AL-Nahr influenced by traditionalism. Hanafian choose attitude of rationalism and prefer analogy which that lead him in Tavilat Ahl AL-Sunnah to interpret words appearance of the attributes base on rational dates, explicit verses (muIkamat) and views of linguists and from each attribute he interpret meaning of monotheism.