چکیده:
منطق الطیر شیخ عطار نیشابوری از معروفترین کتب ادبی و عرفانی به شمار است
به همت استاد فاضل آقای دکتر شفیعی کدکنی تصحیح و شرحی در آن به عمل آمده
است که در خور تحسین و تقدیر است.
اما بعضی از معانی و توضیحات آن را ناساز یافتم نظرات و برداشت های خودم
را با ذکر شماره بیت به قلم آوردم و در معرض قضاوت صاحب نظران قرار می دهم
تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
واللّه ولی التوفیق - برات زنجانی
خلاصه ماشینی:
» (نقل از ترجمۀ رسائل اخوان الصفا چاپ هند، ص ٢٧ و ص ٢٨ و نيز رجوع کنيد به کتاب علوم عقلي در تمدن اسلامي – تأليف دکتر ذبيح الله صفا، جلد ا ول ، ص ٣٠٢) اين عقيده ي فيثاغورث در متون نظم و نثر فارسي اثر گذارده و شعرا و نويسندگان بدان اشارت کرده اند خاقاني شرواني گويد: مرا ز هاتف همت رسيد بگوش خطاب کز اين رواق طنيني که مي رود درياب زبان مرغان خواهي طنين چرخ شنو در سليمان جويي به صدر خواجه شتاب رواق چرخ همه پر صداي روحاني است در آن صدا همه صيت وزير عرش جناب (ديوان ، ص ٤٩) و مولوي فرمايد: پـس حکيمان گفته انــد اين لحـن ها از دوار چــرخ بگــرفــتيم مـــا بانگ گردشهاي چرخ است اينکه خلق مي سرايندش به طنبور و به حـلق مــا هــمه اجــزاي آدم بــوده ايـــم در بهشت آن لحن ها بشـنوده ايم (مثنوي دفتر ٢، بيت ٢٢٣) نظامي گويد: هر نيک و بدي که در نوايي است در گــنبد عــالمــش صــدايي است (ليلي و مجنون ، بيت ٣٨٤٢) از او خوشگوتري در لـحن و آواز نديـد ايــن چــنگ پشت ارغنون ساز (خسرو و شيرين ، بيت ٢٦٨٤) 103 شماره ٥، زمستان ١٣٨٩ و امير معزي گويد: شنيده اي تو ز فردوس نغمۀ داوود از آن کني همه شب عندليب را تلقين (ديوان ، بيت ٤٥٧٤١) و گلشهري از شعراي ترکيه گويد: هـر شــبي در گل فـشان اخـتران تـــا ســحر در پــردة خــنياگـــران (نسخه خطي) اين که موسيقي از حرکت افلاک گرفته شده با روايات مذهبي نيز آميخته شده است در لغت نامه ذيل «خروس عرش » مي نويسد: خروسي است افسانه اي که بر بالاي عرش قرار دارد و پيش از صبح اول او بانگ کند بعد از آن به اتباع او خروسان زمين در آواز آيند.