چکیده:
یکی از آسیب های مهم اجتماعی جریان و شیوع غیبت یا اظهار نقص دیگران و از سکه انداختن افراد با انگیزه های مختلف است. که می تواند انگیزه فردی و یا جمعی و یا سیاسی داشته باشد. ولی بر اساس مصالح عقلایی در مواردی این امر استثناء شده است که از جمله آنها غیبت شخص متجاهر به فسق است از این رو شناخت صحیح معنای فقهی غیبت و متجاهر به فسق به عنوان موضوع شناسی احکام و بیان احکام شرعی آن از دیدگاه علمای امامیه (اثنا عشری) و اهل سنت مهمترین اهداف تحقیق حاضر میباشد . بر همین اساس روش به کار گرفته شده در تحقیق حاضر روش بیان و تحلیل و توصیف مفاهیم لغوی و اصطلاحی در فصل ادبیات تحقیق و بیان و بررسی دلایل ارائه شده توسط هر یک از دو مذهب بزرگ اسلامی است. که نتیجه آن جواز غیبت متجاهر به فسق به عنوان تخصیص حرمت غیبت و در مواردی وجوب از باب نهی از منکر است و مضمون نوع ادله فریقین مثل هم می باشد.
Abstract One of the most important social damage and spread during said absence or other defects and dropping coins with different motives. Which can be individual or collective or political motives. The correct understanding of the meaning of the absence of legal provisions and expressed as the subject of religious orders from the viewpoints of Shiite scholars (Esna-Ashari) and Sunni and detects exceptions based on both religious sanctity of absence due to the absence of the main goals and objectives of the present study was to permit Wisdom. Accordingly, the methods employed in the present study Expression and analysis methods described in the literature and express the literal and technical concepts and And stating the reasons provided by each of the two major religions of Islam. In fact, verses, hadith, consensus and reason and other reasons (the Sunni) isThat all stages of investigation and the results are organized in five chapters: the first between Shi'ite and Sunni religious sanctity of absence as a warrant is But there are specific reasons why the verses and hadiths as is
خلاصه ماشینی:
ايشان با نقل اين روايت در پايان چنين ميگويد: گرچه اين روايت ضـعيف السـند اسـت ولي مفهوم آن موافق ذوق سليم و فهم عرفي است و براي تأييد اين گفته اش تعريف لسان العـرب را ذکر ميکند: «من أن الغيبة أن تتکلم خلف انسان مستور بسوء أو بما يغمه لو سمعه » (همان ، به نقل از لسـان العرب ) مرحوم خوئي ره درباره ي لفظ غيبت ، مي فرمايد: ت معروف و مشهور بين علماي خاصـه و عامه و بعضي از اهل لغت ، تعريف قاموس المحـيط «ذکـر الانسـان بمـا يکرهـه و هـو حـق » مـي باشـد.
آراء اهل سنت در جواز غيبت متجاهر به فسق الف ) شافعي مسلم : (متوفي ٢٦١) در صحيح خودش شش غرض شرعي را براي جواز غيبت ، ذکر نموده اسـت ، که يکي از آنها غيبت متجاهر به فسق است : «أو يکون متجاهرا بفسقه ، کالخمر و مصادرة الناس و تـولي امـور الباطلة ، فيجوز ذکره بمـا يجـاهر بـه ، ولا يجـوز بغـيره» يا متجاهر به فسق باشد مانند کسـي کـه آشـکارا شـرب خمر يا اموال مردم را مصادر کند و يا متولي امور باطل گردد، پس غيبت اين شخص در اين گونـه موارد جايز است .
بررسي ادله جواز غيبت متجاهر به فسق خروج تخصصي و موضوعي از جمله ادله اي جواز غيبت متجاهر خروج موضوعي متجاهر از تعريف لغوي يا اصصلاحي غيبت مي باشد چنانکه در تعريف جوهري در لغت و اکثر فقها ء حتي تعريفي که از روايت پيامبر اسـلام (ص ) استفاده شده بود قيد مستور بودن و يا ناراحت شدن و اکراه داشتن مغتاب مطـرح شـده بـود لذا متجاهر که از انجام گناه به صورت آشکار ابائي ندارد و حتي در پاره اي افتخـار هـم مـي کنـد ديگر در حق او غيبت صدق نمي کند لذا چنين عملي در حق او جايز است .