چکیده:
جریان سیال ذهن یکی از اصطلاحات دانش روان شناسی است که تحت تاثیر عواملی به عرصه ی ادبیات داستانی پا نهاد. اوضاع و شرایط اجتماعی، تاثیر اندیشه های فیلسوفان و روان شناسان، و شرایط روحی نویسندگان باعث گرایش پاره ای از رمان نویسان به این شگرد روایی در قرن بیستم شد. از آن جا که این شیوه، جریانات ذهن راوی/ شخصیت را انعکاس می دهد، با دو مقوله ی خودآگاه و ناخودآگاه ذهن ارتباط می یابد، و در حقیقت همین انعکاس ذهن است که ویژگی های آثار جریان سیال ذهن از قبیل آشفتگی زمان، تداعی، بیان بی پرده و بی ملاحظه، تک گویی درونی و شعرگونگی را پی ریزی می کند. آثاری که در این زمینه نگارش یافته است به بازتاب این مقوله در آثار داستانی پرداخته اند، اما هدف نگارندگان در این پژوهش ضمن تبیین ویژگی های جریان سیال ذهن این است که ردپای جریان سیال ذهن را تا حد امکان در نفثه المصدور نشان دهند.
The stream of consciousness was first introduced to literature from psychology. Social situation, philosophical thoughts and psychologists influences and mental condition of authors cause some of the novelists tend to this narrative devise in the 20th century. Since this technique tends to reflect the stream of consciousness of the narrator / character, it is associated with conscious and unconscious mind and essentially it is the reflection of the mind that creates stream of consciousness narratives like confusion of time, inner reflection, indiscreet and blunt statement, inner monologue and poetic dialogues. This research aims at investigating Nafsatol Masdoor to find traces of stream of consciousness. Also, reviewing the characteristics of this technique seems necessary before studying the case.