چکیده:
صادق چوبک (1295-1377) و سیمین دانشور (1300) جزو تکنیکیترین داستاننویسان صاحب سبک از مکتب جنوب به شمار میروند که هرکدام به لحن و بیان خاصّی به شخصیّت، خصایص و مصائب زنان در داستانهایشان پرداختهاند. در این جستار، ضمن معرّفی کوتاه زندگی و آثار چوبک و دانشور و اشاره به انواع شخصیّتها در داستان، از طریق بازخوانی، تجزیه و تحلیل آثار داستانی آنان کوشش میشود، وجوه تشابه و تفاوت شیوههای شخصیّتپردازی و خصیصههای مثبت و منفی زنان و مولّفههای اصلی آنها بررسی، مقایسه و ارزیابی و نتایج کمّی آن به شکل نمودارها و جدولهایی ارائه شود. دانشور بهعنوان نویسندۀ زن پیشرو، بیش از شصت و پنج درصد از داستانهایش را به شخصیّت زنان اختصاص داده و چوبک، هفده درصد. دانشور در بازسازی شخصیّتهای پویای زن، واقع بینانهتر عمل کرده، در حالیکه چوبک با دیدگاه ناتورالیستی و با لحنی بیپروا، کریهترین چهره را از شخصیّتهای ایستا و خرافی زن نشان داده است. کلید واژهها: ادبیّات داستانی، صادق چوبک، سیمین دانشور، شخصّیت پردازی زن، رئالیسم، ناتورالیسم
Sadegh Chubak(1377-1295) and Simin Daneshvar(1300) are among the most technical novelists with special style in south school, who each have addressed personalities ,characteristics and problems of women with Specific expression. in this quaere, while short introduction Daneshvar and Chubak's life and refer to kinds of story’s characters , through the reading and analysis of their fiction, has been tried to Review, compare and evaluation similarity aspects and difference methods of characterization, positive and negative attributes of women and their main components. quantitative results has been presented as charts and graphs too. Daneshvar has allocated more than 65 percent of her stories to the female’s character, And chubak has allocated 17 percent.has. Daneshvar has acted more realistic and natural in reconstruction and retrieve female character, while chubak (terms of Naturalistic perspective) has shown most detestable woman's face with reckless expression. Passive women in tight Hesar of inheritance, who are in Environmental determinism and instinct. Key words: Fiction, Sadegh Chubak, Simin Daneshvar, Characterization of women, Realism ,Naturalism.
خلاصه ماشینی:
در اين جستار، ضمن معرفي کوتاه زندگي و آثار چوبک و دانشور و اشاره به انواع شخصيت ها در داستان ، از طريق بازخواني، تجزيه و تحليل آثار داستاني آنان کوشش ميشود، وجوه تشابه و تفاوت شيوه هاي شخصيت پردازي و خصيصه هاي مثبت و منفي زنان و مؤلفه هاي اصلي آن ها بررسي، مقايسه و ارزيابي و نتايج کمي آن به شکل نمودارها و جدول هايي ارائه شود.
روش تحقيق : در اين جستار، ابتدا هريک از داستان هاي چوبک و دانشور جداگانه بازخواني و به لحاظ عناصر داستاني، به ويژه شخصيت پردازي زن ، تجزيه ، تحليل و بررسي و سپس با استفاده از نتايج اين بررسيها و نيز با بهره جستن از نقد و تحليل هاي مربوط ، به شيوة توصيفي، تحليلي و تطبيقي به بررسي شيوه هاي شخصيت پردازي و شخصيت زنان و خصيصه هاي مثبت و منفي و مؤلفه هاي اصلي آن ها در آثار هر دو نويسنده پرداخته شده و در پايان نيز براي بيان دقيق و تشخيص هر چه بيشتر، وجوه تشابه و تفاوت و نگرش هر دو به مسائل ذکر شده به صورت کمي، ارزيابي و در نمودارها و جدول هايي ارائه شده است .
مرگ نيز يکي ديگر از مؤلفه هاي ترسيمي هر دو نويسنده است ؛ اگر چه تنها هفده درصد از داستان هاي دانشور را به خود اختصاص داده است اما براي چوبک در حکم درون مايه ي ٨٤ درصد از داستان ها است که با توجه به جامعۀ سياه شقاوت زده ايران در آن روزگار، نمي توان اين آمار را تنها بر افراط گريها و بدبينيهاي نويسنده حمل کرد.