چکیده:
نکاح عرفی ازجمله نکاحهای نوظهور و غیرعادی است که در میان فرق اهل سنت پدیدار گشته است، ویژگی بارز نکاح عرفی عدم ثبت رسمی در دفاتر ازدواج و طلاق است. این نوع نکاح ازیکطرف زمینه را برای بسیاری از مشکلات اجتماعی، قانونی و روحی ـ روانی زوجین و جامعه فراهم نموده و از طرف دیگر رواج این نوع نکاح و فقدان نظری هماهنگ در میان فقیهان اهل سنت در خصوص ماهیت و مشروعیت اقسام آن پژوهش در این راستا را میطلبد. فقیهان اهل سنت برخی قائل به صحت این نوع نکاح با تمام اقسام آن شده اند، برخی نیز در انواع مختلف آن با توجه به ارکان و شرایط صحت نکاح، قائل به تفصل شده اند؛ لذا مقاله حاضر در پژوهشی توصیفی-تحلیلی به نقد و ارزیابی دیدگاههای موجود در مسئله پرداخته و درنهایت با پذیرش قول به صحت نکاح عرفی در صورت واجد بودن تمام ارکان و شروط صحت نکاح، ضمانت اجرایی مدنی و کیفری در خصوص عدم ثبت رسمی نکاح را ضروری دانسته است.خصوص عدم ثبت رسمی نکاح را ضروری دانسته است.
AbstractCustomary marriage is one of the emerging and unusual marriages that has emerged among the Sunni sect. The distinctive feature of customary marriage is the lack of official registration in the marriage and divorce offices. On the one hand, this type of marriage has provided the ground for many social, legal and psychological problems of couples and society. Demands. Sunni jurists have considered some to believe in the validity of this type of marriage in all its forms, while others have considered it to be related in different types according to the elements and conditions of the validity of marriage; Therefore, the present article in a descriptive-analytical researc
خلاصه ماشینی:
لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که وضعیت ماهیت و مشروعیت نکاح عرفی در تمام انواع آن به چه صورت است ؟ در پاسخ به پرسش مزبور، میان علمای اهل تسنن در صحت و بطلان انواع این نوع ازدواج اختلاف نظر وجود دارد، برخی قائل به صحت تمام انواع نکاح عرفی شده اند و آن را تنها راه حل شرعی نیفتادن در دام زنای رایج میدانند(ابن الهمام الحنفی، ١٣١٥)، برخی نیز در انواع مختلف نکاح عرفی قائل به تفکیک شده اند(الجارحی، ٢٠١٢؛ جزیری، ١٤١٩)؛ لذا مقاله حاضر بر آن است تا با توجه به مستندات موجود و تحلیل و ارزیابی آن ها در محک فقه ، به انتخاب و تبیین نظریه صائب در هر مورد از نکاح عرفی بپردازد.
همچنین اگر اشکال شود که چنین نکاحی ثبت رسمی نمیگردد، از این مناقشه نیز پاسخ داده میشود که صحت عقد ازدواج ، مشروط به ثبت آن در دفاتر رسمی نیست ، (ابن تیمیۀ، ١٩٩٧) گرچه رسمی نمودن عقد ازدواج در عصر حاضر، به دلیل دور ماندن عقد از شهوات ، تزویر و حفظ حقوق زوجین و فرزندان ، از ضروریات عقد است ، اما شرط صحت عقد نیست و عدم ثبت آن خدشه ای به حلیت و صحت نکاح عرفی وارد نمیکند؛ لذا میتوان اذعان به صحیح بودن چنین نکاحی نمود.