چکیده:
سلاحهای هستهای و ساخت و کاربرد این سلاحها یکی از معضلات در دنیای کنونی بوده و همواره کشورها به خاطر داشتن این سلاحها تهدید شده و مورد هجمهی جامعه جهانی قرار گرفتهاند. استفاده از سلاحهای هستهای، اقدام علیه انسانیّت بوده و مردود است و آیات و روایات نیز بر حرمت آن صحه میگذارند. در این تحقیق فتوای مقام معظم رهبری در مورد سلاحهای هستهای واکاوی و بررسی میشود. فتوای رهبری درباره حرمت تولید سلاح هستهای، حکم اولیّه بوده و مضافا میتوان آن را به خاطر مصالح و مفاسد حاکم بر جهان و ایران، حکم حکومتی دانست. حتی با وجود بهکارگیری سلاحهای کشتار جمعی از سوی دشمن باز هم مسلمانان به کاربست سلاحهای کشتار جمعی مجاز نیستند و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در هر صورت، تولید و نگهداری آن جرم عام بوده و اقدام علیه انسانیّت محسوب میشود. حتی تهدید دشمن با سلاحهای کشتار جمعی از نظر اکثر فقهاء و مقام معظّم رهبری ممنوع است. بررسی مباحثی چون انسانشناسی، کرامت انسانی و مجاری صدور حکم و همچنین بررسی آیات و روایات از جمله مهمترین مبانی صدور حکم در خصوص مباحثی نظیر سلاحهای هستهای است. اصول و قواعد اسلامی همچون تناسب میزان سلاح با جهاد، قواعد قرآنی نهی از سعی در افساد، منع از نزدیک شدن به اثم و قاعده وزر حکومت اسلامی را از به کار بردن سلاحهای کشتار جمعی منع میکند.
خلاصه ماشینی:
جمهوری اسلامی و صدور فتوای مقام معظم رهبری، نه به عنوان یک تاکتیک ، مصلحت و سیاست ، بلکه براساس آن چه که از قرآن و باورهای دینی اتخاذ میکند، تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های غیرمتعارف را جایز نمیداند؛ که در این تحقیق سعی شده است که به بررسی مبانی و منابع فقهی «فتوای حرمت استفاده ازسلاح های کشتار جمعی» که از جانب مقام معظم رهبری مطرح شد، از منظر فقه اسلامی و حقوق بین الملل پرداخته شود؛ مقام معظم رهبری بر این «فتوا» به عنوان نظام فکری فقه شیعه ، برای تمدن جهانی اسلام تأکید فرموده اند.
و روی عن ابن عباس فی قوله تعالی (وَلاَ تعَتدوُا) یقول لا تقُلوا الِنساء الصِبیان والشَیخ الکَبیرِ» (ابن قدامه ، بیتا) "ابن عباس در تفسیر آیه صد و نود بقره گفته است که کشتن زنان و بچه ها و پیرمردها جایز نیست " ٥-٢-٤- مالکیها ازهری از فقهای مالکی: «ولاَ یقُتل الِنساء و لا الصِبیان لمَا صَحِ من نهیه علیه الصلأە والسَلام عنَ قتلِهم » (الأزهری، بیتا) "روایت صحیحه ای از پیامبر اکرم (ص ) در مورد نهی از کشتار کودکان و زنان وجود دارد و لذا این کار حرام است " از مجموع مباحثی که تحت عنوان مقتضای اصل اولی و حرمت مسموم کردن مناطق مسکونی مشرکان و حرمت به کارگیری ابزارهای آتش زا در جنگ صورت گرفت ، به این نتیجه قطعی و مسلّم میتوان رسید که استفاده از سلاح های غیر متعارف هسته ای، میکروبی و شیمیایی، در انواع مختلف آن ، از نظر فقهای مذاهب اسلامی، حرام است .